Yeni Şafak

Vikipedi, özgür ansiklopedi
Şuraya atla: kullan, ara
Yeni Şafak
Yenisafaklogo.jpg
Tür Günlük gazete
Format Berliner
Sahibi Ahmet Albayrak
Kuruluş tarihi 19 Eylül 1994
Siyasi görüşü Muhafazakar, İslamcı, Sağ
Dil Türkçe
Tiraj azalış 107.700
(16 Mart 2015 - 22 Mart 2015)[1]
Slogan "Türkiye'nin birikimi"
Resmî site Yeni Şafak

Yeni Şafak, muhafazakar ve İslamcı günlük bir gazete. Yayın hayatının ilk dönemlerinde İslamcı ve liberal yazarların bir arada bulunmasıyla öne çıkan gazete, günümüzde de bu çizgisini devam ettirmektedir.

Hrant Dink Vakfı tarafından hazırlanan bir rapora göre, Yeni Şafak nefret söylemine en fazla rastlanan ulusal gazeteler arasında yer almaktadır.[2][3][4] Yeni Şafak gazetesi, ünlü entelektüel Noam Chomsky ile gerçekleştirdikleri röportajın bazı kısımlarının sahte olduğunun anlaşılmasıyla birlikte dünya gündeminde yer almıştır.[5][6]

Tarihçe[değiştir | kaynağı değiştir]

Yeni Şafak gazetesi 19 Eylül 1994 yılında Hekimler Birliği Vakfı Başkanı Dr. Yakup Yönten ve Tufan Mengi'nin öncülüğünde kurulmuştur. Vakıf, gazeteyi 1,5 ay çıkardıktan sonra ekonomik zorluklar nedeniyle yayına ara verilmiş, daha sonra gazete dönemin Ensar Vakfı Başkanı Ahmet Şişman tarafından satın alınmış ve 23 Ocak 1995 tarihinde farklı bir kimlikle yayına başlanmıştır. Gazetenin kuruluş yıldönümü olarak satın alınma tarihi esas alınmaktadır.

Gazeteye daha sonra Mahmut Kış ortak olmuş, ilerleyen zamanlarda Kış ailesi gazetenin tek başına sahibi olmuştur. Gazetenin şuanki sahibi Albayrak Grubu adına Ahmet Albayrak'tır. İcra Kurulu Başkanı olarak da aynı aileden kardeşi Mustafa Albayrak bulunmaktadır.

Gazetenin, genel yayın yönetmenliğini, geçmiş yıllarda Mehmet Ocaktan, Nabi Avcı, Akif Emre, Yusuf Kaplan, Selahattin Sadıkoğlu Mustafa Karaalioğlu ve Yusuf Ziya Cömert üstlenmiştir. Halen gazetenin yayın yönetmenliğini İbrahim Karagül yapmaktadır.

İbrahim Karagül'ün yönetime gelmesinden sonra, AKP ve Recep Tayyip Erdoğan'a eleştiriler yönelten Kürşat Bumin gibi isimler gazeteden uzaklaştırılmış ve daha fazla İslamcı yazar kadroya katılmıştır.[7]

Olaylar[değiştir | kaynağı değiştir]

Noam Chomsky röportajı[değiştir | kaynağı değiştir]

26 Ağustos’ta Yeni Şafak gazetesinde Burcu Bulut imzası ile yayımlanan Prof. Dr. Noam Chomsky söyleşisine ilişkin olarak Chomsky’nin Facebook sayfasından bir açıklama yayımlanmış ve Chomsky, 13 Ağustos tarihinde e-posta yolu ile kendisi ile iletişime geçildiğini belirterek, sorulara verdiği yanıtlara sadık kalınmadan çeviri yapıldığını, söylemediği şeylerin röportajda yer aldığını ifade etmiştir.[8] Yeni Şafak tarafından yayımlanan ‘Zorunlu açıklama!’ başlıklı metinde, “söyleşiyi yapan Burcu Bulut sadece üç cümleyi konunun akışına bağlı olarak kendisi eklemiştir. Ancak ekleme yapmanın doğru olmadığı da bir gerçektir” denilirken, açıklamada Chomsky’nin söylediği ‘iddia edilen’ cümlelere de yer verilmiştir.[9] Ancak ünlü bir dilbilimci olan Chomsky’nin ‘İngilizce dilbilgisi hataları’ sosyal medyada gündem olmuştur.[10] Ardından, Yeni Şafak gazetesi bir özür metni yayınlayarak söyleşiyi sitelerinden kaldırmıştır.[11]

Atatürk zehirlendi iddiası[değiştir | kaynağı değiştir]

6 Nisan 2015 tarihli Yeni Şafak gazetesinde, Mustafa Kemal Atatürk’ün İsmet İnönü tarafından zehirlendiği iddia edilmiştir.[12] Bu iddiaya dayanak olarak ise, hangi arşivden elde edildiği bilgisi yer almayan üç adet mektup gösterilmiştir.[13] Ancak, 1962 tarihli olduğu belirtilen bir mektupta yazım karakteri olarak 2009'da piyasaya sürülen Windows 7 Tahoma italic yazı tipi kullanılması, belgelerin gerçekliği hakkında kuşku uyandırmıştır.[14] Belgelerdeki yazım dilinin 1930′ların dilinden daha çok günümüzde kullanılan Türkçe’ye benziyor olması, belgelerin gerçekliğini sorgulatan diğer bir etken olmuştur.[15] İsmet İnönü ve Kasım Gülek'in aileleri Yeni Şafak gazetesi hakkında "suç duyurusunda bulunacaklarını" açıklamışlardır.[16] Ayrıca, ünlü tarihçi İlber Ortaylı söz konusu haberi "deli saçması" olarak nitelemiştir.[17]

Fethullah Gülen'in Mason olduğu iddiası[değiştir | kaynağı değiştir]

30 Mart 2015 tarihli Yeni Şafak gazetesinde, Fethullah Gülen'in Mason olduğu iddia edilmiştir ve çeşitli belgeler yayınlanmıştır.[18] Ancak çeşitli mecralarca belgelerin sahte olduğu ve eski gözükmeleri için bir işleme tabi tutuldukları iddia edilmiştir.[19][20]

Nefret söylemi[değiştir | kaynağı değiştir]

Hrant Dink Vakfı tarafından hazırlanan bir rapora göre, Yeni Şafak Türkiye'de nefret söylemine en fazla rastlanan ulusal gazeteler arasında yer almaktadır.[21][22]

Gezi olayları[değiştir | kaynağı değiştir]

Hrant Dink Vakfı tarafından hazırlanan Medyada Nefret Söylemi ve Ayrımcı Dil raporuna göre, Yeni Şafak gazetesi 110 içerikle Gezi protestocularından 'düşman yaratma'da birinci olmuştur.[23] Söz konusu raporda, "En yüksek sayıda düşman oluşturan ve hedef gösteren içeriklere sahip Yeni Şafak gazetesinde yabancı düşmanlığına; yabancı devletleri, istihbarat servislerini, uluslararası yatırımcıları ve basını hedef olarak ön plana çıkaran ve Gezi Olayları'nın uluslararası kaynaklarına vurgu yapan içeriklerde rastlanmıştır. Bunun yanı sıra; ülke içi siyasetin geçmiş ve şimdiki dinamiklerinden yararlanan ve toplumsal farklılıkları ayırıcı nitelikler olarak vurgulayan kutuplaştırıcı söyleme, gruplar arasında karşılaştırmalar yaparak ve makbul olanı belirterek hiyerarşi kuran ayrımcı dile ve son olarak Gezi Olayları'nın Türkiye ekonomisine verdiği zararı vurgulayan, yani ekonomik kaygılardan beslenen ayrımcı dile rastlanmıştır. Sonuç olarak düşman oluşturan ayrımcı söylem; hem yurt içinde Gezi Olayları sırasında öne çıkan toplumsal grupları iç düşman olarak hedeflemekte hem de Gezi Olayları'nın kimi zaman kaynağı kimi zaman ise kışkırtıcısı olarak gördüğü yabancı kişi ve kuruluşları Türkiye'nin bütünlüğünü tehdit ettikleri iddiasıyla dış düşman olarak göstermektedir." denilmektedir.[24]

Zehra Develioğlu isimli başörtülü bir kadın, 1 Haziran 2013 tarihinde Kabataş'ta Gezi eylemcileri tarafından fiziksel saldırıya uğradığını iddia etmiştir ve bu olaya diğer hükumet yanlısı gazetelerde olduğu gibi Yeni Şafak gazetesinde de yer verilmiştir. Subat 2014 tarihinde yayınlanan görüntülerde ise, saldırı veya taciz olmadığı ortaya çıkmıştır.[25] Buna rağmen, Yeni Şafak gazetesi Zehra Develioğlu'nun ifadelerine dayandırdığı 'Önce tekmelediler sonra taciz ettiler' başlıklı bir haber yayımlayarak olayın doğruluğu konusunda ısrar etmiştir.[26] Haberde, “Bugün akşam saatlerinde basın tarafından servis edilen görüntüler olay sırasında sanki hiçbirşey olmamış görüntüsü verilmeye çalışıldı. Fakat mağdurun verdiği polisteki ifadeler insanlık dışı olayların yaşandığını bir kez daha gün yüzüne çıkarttı” denilmiştir.[27]

4 Haziran 2013 tarihinde, Yeni Şafak gazetesi protestocuların sığındıkları Dolmabahçe Camii'nde içki içtiklerini iddia etmiştir.[28] Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın da sık sık gündeme getirdiği bu iddia, caminin müezzini Fuat Yıldırım tarafından yalanlanmıştır.[29] Daha sonra, caminin müezzini ve imamı başka yerlere atamışlardır.[30] Recep Tayyip Erdoğan'ın yayımlanacağı konusunda söz verdiği görüntüler ise hiçbir zaman yayımlanmamıştır.

Aynı tarihte, Yeni Şafak gazetesi Mirac gecesinde sokakları karıştırma planı başlıklı bir haber yayınlamıştır.[31] Ancak iddia ettikleri türden eylemler yapılmamıştır.

Yine aynı tarihli bir başka haberde, Yeni Şafak gazetesi bazı sosyal medya ve reklam ajanslarını 'eyleme sponsor olmakla' suçlamış ve açık bilgilerini yayınlayarak hedef göstermiştir.[32]

6 Haziran 2013 tarihinde, Yeni Şafak gazetesi Houston'dan ölüm emri başlıklı bir haber yayınlamış, göstericilerin kullandıkları Zello isimli aplikasyonun Houston'daki bir kaynak tarafından gösterilerden hemen önce Türkiye'deki gruplara açıldığını ve bu kaynaktan emir aldıklarını iddia etmiştir.[33]

10 Haziran 2013 tarihinde, Yeni Şafak gazetesi İstanbul'da sahnelenen Mi Minör oyununun İngiltere merkezli bir ajansın desteği ile sahnelendiğini ve bu oyunda aylarca eylemlerin provası yapıldığını iddia etmiştir.[34]

16 Temmuz 2013 tarihinde, Yeni Şafak gazetesi Gezicilerin Korkunç İstanbul Planı başlıklı bir haber yayımlamış ve gezi eylemcilerinin musluklarını açık bırakarak İstanbul'u susuz bırakmayı hedeflediklerini iddia etmiştir.[35] İddia sosyal medyada büyük bir alay konusu olunca, söz konusu haber gazetenin internet sitesinden kaldırılmıştır.[36]

Antisemitizm[değiştir | kaynağı değiştir]

11 Haziran 2014 tarihinde, Yeni Şafak yazarı İbrahim Sancak Fethullah Gülen eleştirisi adı altında Yahudileri düşman konumuna yerleştirmiş ve hedef göstermiştir.[37]

11 Temmuz 2014 tarihinde, Yeni Şafak yazarı Yusuf Kaplan tüm Yahudilere hakaret etmiş, düşman konumuna yerleştirmiş ve hedef göstermiştir.[38]

23 ve 30 Temmuz 2014 tarihlerinde, Yeni Şafak yazarı İbrahim Tenekeci tüm Yahudileri düşman konumuna yerleştirmiş ve hedef göstermiştir. [39][40]

Anti-LGBT[değiştir | kaynağı değiştir]

6 Haziran 2012 tarihinde, Yeni Şafak yazarı A. Fuat Erdoğan eşcinselliği “fıtrata aykırı bir sapma”, “derhal tedavi edilmesi gereken korkunç bir hastalık” ve “sapkınlık” şeklinde tanımlamış ve yazısı boyunca eşcinsellere yönelik aşağılama, hakaret ve ötekileştirme içeren ifadeler kullanmıştır.[41]

11 Kasım 2014 tarihinde, Yeni Şafak yazarı Yusuf Kaplan heteroseksüellik dışındaki cinsel yönelimleri sapma olarak değerlendirdiği bir yazı kaleme almış ve LGBT bireyleri 'insan türünün sonunu getirecek bir felaket' olarak göstermiştir.[42]

15 Mart 2015 tarihinde, Yeni Şafak yazarı Hayrettin Karaman eşcinselliği "sapıklık ve ahlaksızlık" olarak nitelendirmiş ve de toplumun "eşcinsellere kötü bakmasının" bir hak olduğunu ifade etmiştir.[43]

21 Haziran 2015 tarihinde, Yeni Şafak yazarı Hayrettin Karaman LGBT Onur Haftasını hedef almış ve de "eşcinseller kendilerini açıklayarak namuslu ve onurlu insanların aralarına katılamazlar, yaptıkları kabahat yüz kızartıcı bir fiil olarak tiksinti ile karşılanır" diyerek eşcinsellere karşı nefret söylemine başvurmuştur.[44]

Erasmus programı[değiştir | kaynağı değiştir]

11 Kasım 2014 tarihinde, Yeni Şafak yazarı Yusuf Kaplan, Erasmus programı karşıtı 'Erasmus değil, "Orgasmus" projesi!' başlıklı bir yazı kaleme almıştır.[45] Daha sonra, Yusuf Kaplan’un kızının Erasmus programıyla Paris’e gittiği ortaya çıkmıştır.[46]

Gezetecilere yönelik tehditler[değiştir | kaynağı değiştir]

12 Ekim 2014 tarihinde, Yeni Şafak yazarı Cem Küçük, Ahmet Hakan ve Fatih Altaylı'nın 'İhanetleri için büyük bir bedel ödeyecekleri' tehditinde bulunmuştur.[47]

11 Kasım 2014 tarihinde ise, Yeni Şafak yazarı Cem Küçük, Aydın Doğan yazar Ahmet HakanHürriyet'ten kovmadığı takdirde bazı planlanmış inşaat projelerini gerçekleştiremeyeceğini iddia etmiş ve 'Aydın Doğan'ın kaderinin kendi ellerinde olduğunu' söylemiştir.[48]

Şubat 2014 tarihinde, Milliyet gazetesi yazarı Kadri Gürsel, Yeni Şafak yazarı Cem Küçük hakkında İstanbul Cumhuriyet Başsavcılığı’na şikâyette bulunmuştur ve de TCK’nın 125’nci maddesine göre yayın yoluyla hakaret fiillinden dolayı soruşturma açılmasını talep etmiştir. Gürsel, sebep olarak Cem Küçük'ün kendisi hakkında yazdığı "eleştiri sınırlarını aşan, tahkir edici, hakaret içeren, sövgü dolu ve kamuoyu nezdinde düşmanlık yaratmaya dönük, hedef gösteren" yazıları göstermiştir.[49]

Oy ve Ötesi hareketinin hedef gösterilmesi[değiştir | kaynağı değiştir]

4 Haziran 2015 tatihli Yeni Şafak gazetesinde, gönüllülerden oluşan ve de seçimlerin adil ve şeffaf olmasını hedefleyen Oy ve Ötesi oluşumu hedef gösterilmiştir.[50] "Şaibe Çetesi" olarak nitelenen oluşum Avrupa ve ABD fonlarından maddi destek aldığı için suçlanmış, oluşuma destek veren Türkiye Barolar Birliği, İstanbul Barosu, Antalya Barosu, Muğla Barosu, İstanbul Hepimizin, Babıhayal ve Denge ve Denetleme Ağı, Gazeteci ve Yazarlar Vakfı (GYV), P24 - Bağımsız Gazetecilik Platformu, Asuri Süryani Derneği, Cem Vakfı Cumhuriyetçi Eğitim ve Kültür Vakfı Yenibosna Merkez Şubesi, Hebun LGBT Derneği / Varoluş (Hebun) Toplumsal Cinsiyet Cinsiyet Kimliği ve Cinsel Yönelim Çalışmaları Derneği, Hrant Dink Vakfı, İHD / İnsan Hakları Derneği, KAGİDER / Türkiye Kadın Girişimciler Derneği, Yeni Anayasa Girişimi, Türkiye Gazeteciler Sendikası gibi dernekler ise "dikkat çekici" olarak nitelendirilmiştir. Haberde hiçbir kanıta dayanılmadan Oy ve Ötesi oluşumunun "gelişmeleri manipüle ederek sosyal medya ağları ile paylaşacakları", "her türlü itiraz ve tartışmaların işbirliği içerisindeki medyaya servis edecekleri", "tüm stratejilerini HDP'nin barajı geçmesi üzerine kurdukları, sandıklar açılır açılmaz bu yönde propaganda yapacakları", "seçim sabahı sandık kurullarına kendi elemanlarını müşahit olarak sokmaya çalışacakları" iddia edilmiştir.

Köşe yazarları[değiştir | kaynağı değiştir]

Kaynak: [51]

Ayrıca bakınız[değiştir | kaynağı değiştir]

Kaynakça[değiştir | kaynağı değiştir]

  1. ^ "16-22 Mart 2015 Haftaları Arası Tiraj Tablosu". http://www.medyatava.com/tiraj. Erişim tarihi: 28 Mart 2015. 
  2. ^ http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiye/176397/Medyada_kara_tablo__Nefretle_yasiyorlar.html
  3. ^ http://t24.com.tr/haber/nefret-soylemi-raporu-yeni-safak-geziden-dusman-yaratmada-birinci,245440
  4. ^ http://www.hrantdink.org/?Detail=868
  5. ^ http://t24.com.tr/haber/chomsky-yeni-safak-soylesisinde-soylemedigim-seylere-yer-verildi,238263
  6. ^ http://www.hurriyet.com.tr/gundem/24628812.asp
  7. ^ http://t24.com.tr/haber/kursat-bumin-yeni-safaktan-insan-kaynaklari-telefonuyla-ihrac-edildim,233465
  8. ^ http://t24.com.tr/haber/chomsky-yeni-safak-soylesisinde-soylemedigim-seylere-yer-verildi,238263
  9. ^ http://www.hurriyet.com.tr/gundem/24628812.asp
  10. ^ http://t24.com.tr/haber/yeni-safakin-chomsky-aciklamasinda-sutliman-nasil-milk-port-oldu,238407
  11. ^ http://www.yenisafak.com.tr/gundem/duzeltme-ve-ozur-559951
  12. ^ http://www.yenisafak.com.tr/gundem/ataturku-boyle-zehirlediler-2113739
  13. ^ http://t24.com.tr/haber/yeni-safak-ismet-inonu-ataturku-zehirledi,292687
  14. ^ http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiye/243945/Yeni_Safak__1962_nin_belgesini_2009_da_cikan_Windows_karakteriyle_yazdi.html
  15. ^ http://www.sozcu.com.tr/2015/gundem/yeni-safaktan-yeni-skandal-794901/
  16. ^ http://www.hurriyet.com.tr/gundem/28658359.asp
  17. ^ http://www.radikal.com.tr/turkiye/ilber_ortaylidan_yeni_safaka_sert_yanitlar_gidin_gazete_okuyun_biraz-1331061
  18. ^ http://www.yenisafak.com.tr/gundem/iste-fethullah-gulenin-masonluk-belgeleri-2110900
  19. ^ http://www.rotahaber.com/guncel/yeni-safakin-gulen-mason-belgeleri-sahte-mi-h522239.html
  20. ^ http://t24.com.tr/haber/yeni-safak-gulen-masonluk-yemini-etti,291998
  21. ^ http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiye/176397/Medyada_kara_tablo__Nefretle_yasiyorlar.html
  22. ^ http://www.hrantdink.org/?Detail=868
  23. ^ http://t24.com.tr/haber/nefret-soylemi-raporu-yeni-safak-geziden-dusman-yaratmada-birinci,245440
  24. ^ http://nefretsoylemi.org/rapor/mayis-agustos-rapor-final.pdf
  25. ^ http://www.radikal.com.tr/turkiye/gezi_olaylarinda_kabatasda_saldiriya_ugradigi_iddia_edilen_kadinin_goruntuleri_ortaya_cikti-1176660
  26. ^ http://haber.sol.org.tr/medya/yeni-safaktan-kabatas-yuzsuzlugu-haberi-87802
  27. ^ http://www.yurtgazetesi.com.tr/gundem/yeni-safak-kabatas-yalaninda-israrci-h48628.html
  28. ^ "Sığındıkları camide içki içtiler!". Yeni Şafak. 3 June 2013. http://yenisafak.com.tr/gundem-haber/sigindiklari-camide-icki-ictiler-04.06.2013-529113. Erişim tarihi: 2014-02-18. 
  29. ^ http://www.hurriyet.com.tr/gundem/24958249.asp
  30. ^ http://www.hurriyet.com.tr/gundem/24756039.asp
  31. ^ "Mirac gecesinde sokakları karıştırma planı". Yeni Şafak. 3 June 2013. http://yenisafak.com.tr/gundem-haber/mirac-gecesinde-sokaklari-karistirma-plani-04.06.2013-529279. Erişim tarihi: 2014-02-18. 
  32. ^ Ajanslar eyleme sponsor - Yenisafak.com.tr - 04.06.2013
  33. ^ Houston'dan ölüm emri - Yenisafak.com.tr - 06.06.2013
  34. ^ http://www.yenisafak.com.tr/gundem/bu-ne-tesaduf-530647
  35. ^ http://www.posta.com.tr/turkiye/HaberDetay/-Gezicilerin-korkunc-Istanbul-plani-.htm?ArticleID=236457
  36. ^ http://www.cnnturk.com/haber/turkiye/yeni-safakin-haberi-alay-konusu-oldu
  37. ^ "Yeni çağın ilk büyük imtihanı". http://www.nefretsoylemi.org/detay.asp?id=1347&bolum=bizden. 
  38. ^ "Frankenstein ruhlu adamlar, Tanrı'yı kıyamete zorluyorlar". http://www.nefretsoylemi.org/detay.asp?id=1562&bolum=bizden. Erişim tarihi: 19 November 2014. 
  39. ^ "Bir iman meselesi". http://www.nefretsoylemi.org/detay.asp?id=1706&bolum=bizden. Erişim tarihi: 19 November 2014. 
  40. ^ "İnsanlar ve Yahudiler". http://www.nefretsoylemi.org/detay.asp?id=1574&bolum=bizden. Erişim tarihi: 19 November 2014. 
  41. ^ "Kürtah yasağı özgürlük kısıtlaması mıdır?". http://www.nefretsoylemi.org/detay.asp?id=549&bolum=bizden. Erişim tarihi: 19 November 2014. 
  42. ^ "Üçüncü cinsel Devrim: Geliyorum diyen felaket". http://www.nefretsoylemi.org/detay.asp?id=971&bolum=bizden. 
  43. ^ http://www.yenisafak.com/yazarlar/HayrettinKaraman/ateist-ve-escinsele-kotu-bakis-2008465
  44. ^ http://www.yenisafak.com/yazarlar/HayrettinKaraman/ibadet-acik-kabahat-gizli-olacaktir-2014550
  45. ^ http://www.yenisafak.com.tr/yazarlar/YusufKaplan/erasmus-degil-orgasmus-projesi/56109
  46. ^ http://sozcu.com.tr/2014/gundem/kizi-hem-bogazicili-hem-erasmus-yapti-688328/
  47. ^ http://www.diken.com.tr/cem-kucukten-ahmet-hakan-ve-fatih-altayliya-tehdit-julian-assangelar-bedel-odeyecek
  48. ^ "İşi bitik bir kukla ve tetikçi portresi". Yeni Şafak. http://www.yenisafak.com.tr/yazarlar/cemkucuk/isi-bitik-bir-kukla-ve-tetikciportresi/2006091. Erişim tarihi: 24 November 2014. 
  49. ^ http://www.milliyet.com.tr/gazeteciligi-oldurmek/dunya/ydetay/2015941/default.htm
  50. ^ http://www.yenisafak.com.tr/secim-2015/saibe-cetesinin-kirli-iliskileri-2155171
  51. ^ Yazarlar

Dış bağlantılar[değiştir | kaynağı değiştir]