Gazete Duvar

Vikipedi, özgür ansiklopedi
Gazetenin logosu

Gazete Duvar, Ağustos 2016'da yayın hayatına başlayan internet gazetesi.

Genel yayın yönetmenliğini gazeteci Ali Duran Topuz'un üstlendiği gazetenin ilk yazar kadrosunda Celal Başlangıç, Ümit Kıvanç, Karin Karakaşlı, Metin Solmaz, Musa Özuğurlu, Mühdan Sağlam, Murat Meriç, Şenay Aydemir, Cem Erciyes, İrfan Aktan, Fehim Taştekin bulunuyordu. Gazete Duvar’ın yayın sahibi, Türkiye’nin ilk vicdani retçilerinden Vedat Zencir’dir.[1]

Gazete Duvar'ın tanıtım yazısında şu ifadeler yer aldı:

"Gazeteyiz. Elektronik gazete. Demek ki öncelikle ve esasen gazetecilik yapmak arzu ve iddiasındayız. Gazetecilik, Türkiye'nin baş döndürücü gündeminin önemli tartışma konularından biri. Yani gazeteciliğin kendisi haberlik halde. Ülkenin siyasal ve toplumsal serüveni içinde sermaye yapısından kadrosuna, siyasal tercihlerinden etik anlayışlarına kadar gazeteler yoğun tartışma konusu. Açıkçası, işlerin iyi gitmediği herkes tarafından teslim ediliyor. Gazeteciliğin kötüleşmesine yol açan koşulların bilinciyle huzura çıktıysak, bu koşullara ilişkin bakış ve tutumumuzun bilinmesini isteriz.(...) İşini iyi yapma düsturuna inanıyoruz. Haber alma hakkına inanıyoruz. Cesarete inanıyoruz. Açıklığa inanıyoruz. Koşullardan şikâyetle umutsuzluk, karamsarlık yaymanın koşulları daha da kötüleştirmekten başka bir işe yaramayacağı kanaatindeyiz. İyi çalışmanın, cesaretin, diyalogun ve umudun daha iyi günler görmemizi sağlayacağına inanıyoruz."[2]

Gazete Duvar, 2019 yılında gazeteci Cansu Çamlıbel yönetiminde Duvar English adıyla İngilizce yayına başladı.[3]

Gazete çalışanları, Gazeteciler Sendikası ile imzalanan toplu sözleşme sonrası yeni haklara kavuştu.[4]

2020'de Orhan Pamuk'un henüz yayımlamadığı Veba Geceleri adlı romanından bir bölüm ilk kez burada yayımlandı.[5]

Tartışmalar[değiştir | kaynağı değiştir]

Ermeni soykırımına dair yeterli kanıtın olmadığını belirten 'Ermeni Tehciri' başlıklı yazısı gazete tarafından kaldırılan Gülgün Türkoğlu, 'Yazıyı, sosyal medyada paylaştıktan sonra, gelen tepkiler üzerine akıştan çıkarıp, paylaşımlarını silen Gazete Duvar'ı bu tutumundan dolayı kınıyorum.' açıklamasında bulundu. Genel Yayın Yönetmeni Ali Duran Topuz bir açıklama yayınlayarak "'Gazete Duvar, inkârcılığı reddeden bir yayın anlayışına sahip. Ermeni Soykırımı meselesinde de bu böyle. Fikir özgürlüğünün bizi inkârcılığı kabul etme, göz yumma, yayılmasına yardımcı olma borcu altına soktuğuna inanmıyorum." dedi.[6] Taner Akçam, "Ali Topuz ve Gazete Duvar'ı doğru olanı yaptıkları için tebrik ediyorum" derken, Haluk Şahin "Farklı bir ses olarak gördüğümüz Duvar’ı farklı olgu ve fikirlere karşı bir duvar haline getirmeyin!" diyerek tepki gösterdi.[7]

Erişim engelleri[değiştir | kaynağı değiştir]

Gazete Duvar, aralarında Cengiz İnşaat'ın başvurusuyla sonuçlandırılan ve İstanbul Havalimanıyla ilgili yolsuzluk iddialarının kamuoyuna aktarıldığı haberler de olan çeşitli erişim engelleriyle karşılaştı.[8] Ali Topuz, ilk iki yılda erişim engeli geldiğinde karara uyup hemen kaldırdıklarını, bunun hem haberlerle seslerini duyurmak hem de hukuki mücadelenin maddi külfeti olması nedeniyle yapıldığını, daha sonra ise birkaç yayınla birlikte erişim engellerine itiraz etmeye başladıklarını söyledi.[9]

Ödüller[değiştir | kaynağı değiştir]

Kaynakça[değiştir | kaynağı değiştir]

  1. ^ "Vedat Zencir "Gazete Duvar"ı Anlatıyor". 1 Aralık 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Ocak 2020. 
  2. ^ Gazete Duvar yayın hayatına başladı[ölü/kırık bağlantı]
  3. ^ "Gazete Duvar İngilizce yayına başladı – Cansu Çamlıbel: "Türkiye'de olan biteni, dünyaya, doğru, tarafsız ve özgün bir şekilde ileteceğiz"". 28 Ocak 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Ocak 2020. 
  4. ^ Gazeteciler Sendikası sekizinci toplu sözleşmesini Duvar ile imzaladı[ölü/kırık bağlantı]
  5. ^ "Orhan Pamuk'un yazmakta olduğu 'Veba Geceleri'nden tadımlık bölüm". Gazete Duvar. 21 Nisan 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 4 Nisan 2020. 
  6. ^ Yazarının 'Ermeni Tehciri' yazısını kaldıran 'Gazete Duvar'dan açıklama[ölü/kırık bağlantı]
  7. ^ “Ermeni soykırımı yoktur’ demek fikir özgürlüğü değildir” diyen ‘özgürlükçü’ gazeteye giden mektup![ölü/kırık bağlantı]
  8. ^ Gazete Duvar, Medyascope.tv ve T24 siteleri ile Milli Gazete, Hürriyet, Evrensel ve Mavi Kocaeli gazetelerinin İnternet sitelerinde çıkan 10 habere erişim engeli[ölü/kırık bağlantı]
  9. ^ "Online medyanın online sansürle mücadelesi konulu panel yapıldı". 19 Ocak 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Ocak 2020. 
  10. ^ "14 Mart Ödül ve Plaket Törenleri Yapıldı". 28 Haziran 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Ocak 2020. 
  11. ^ "İstanbul Tabip Odası'ndan Gazete Duvar'a ödül". 28 Mayıs 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Ocak 2020. 
  12. ^ "Koruma Alanında Emre Madran Basın Ödülleri Açıklandı". 5 Ekim 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Ocak 2020. 
  13. ^ "Eşitlik Forumu'ndan Gazete Duvar'a ödül". 7 Aralık 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Ocak 2020. 
  14. ^ "'TSYD Yılın En İyileri' belli oldu". 10 Aralık 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Ocak 2020. 
  15. ^ "TSYD'den Gazete Duvar yazarı Onur Salman'a ödül". 27 Aralık 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Ocak 2020. 
  16. ^ Duvar, Gazete (3 Mart 2020). "ÇGD'den Gazete Duvar'a ödül". https://www.gazeteduvar.com.tr/gundem/2020/03/03/cgdden-gazete-duvara-odul. Erişim tarihi: 10 Aralık 2020.  |çalışma= dış bağlantı (yardım)