TGRT

Vikipedi, özgür ansiklopedi
TGRT
Tgrt.png
Tam adı Türkiye Gazetesi Radyo Televizyonu
Kuruluş 22 Nisan 1993 (1993-04-22)
Kapanış 24 Şubat 2007 (2007-02-24)
Şirket İhlas Yayın Holding
Sahibi Enver Ören (1993-2013)
Ahmet Mücahid Ören (2013-günümüz)
Genel yayın yönetmeni Ercan Seki
Resim formatı 576i (16:9 SDTV)
İzlenme oranı 7.0 (AGP),()
Slogan Ekrana Huzur Geldi (1993-1998)
Dış Dünyaya Açılan Pencere (1998-2007)
Daima Öncü, Daima Önde (2014-günümüz)[kaynak belirtilmeli]
Ülke  Türkiye
Dili Türkçe
Yayın alanı Türkiye
İştirakler TGRT FM (1993-2006)
Genel merkez İstanbul
Adres Merkez Mahallesi 29 Ekim Caddesi İhlas Plaza No:11 A/51 34197 Yenibosna, Bahçelievler, İstanbul
Değiştirilen adı FOX (2007-günümüz)
Kardeş kanal(lar) TGRT Haber (2004-günümüz)
TGRT Pazarlama (2004-2010)
TGRT Belgesel (2010-günümüz)
TGRT EU (2004-2007), (2009-günümüz)
Websitesi tgrt.com.tr (Çevrimdışı)
İzlenebilirlik
Uydu yayını
Türksat 4A 12228 V 8400 5/6 (SD)
D-Smart 137. kanal (SD)
291. kanal (SD)
Uydu radyo yayını
Türksat 4A 12228 V 8400 5/6
D-Smart 657.kanal
İnternet televizyonu
İzle

TGRT (tam adıyla Türkiye Gazetesi Radyo Televizyonu), Türkiye'de özel televizyonculuğun ilk yıllarında İhlas Holding tarafından 22 Nisan 1993 tarihinde açılmıştır. Yayın hakları 25 Temmuz 2006 tarihinde Amerikalı News Corporation şirketine satılan kanal, FOX olarak yayınlarını sürdürürken, TGRT'ye ait Karasal yayın frekansları ve yayın haklarının birçoğu satıldı. TGRT markası ise kardeş kanalları TGRT Haber ve TGRT Belgesel ile TGRT EU üzerinden yayına devam etmektedir.

Tarihçe[değiştir | kaynağı değiştir]

TGRT Binası

Türkiye'nin ilk özel televizyon kanallarından biri olan TGRT 22 Nisan 1993 tarihinde Enver Ören tarafından kurulmuştur. Star, Teleon, Show TV, Kanal 6, HBB, Flash TV ve Mesaj TV ile birlikte aynı dönemde kurulan TGRT ilk yıllarında daha çok muhafazakar ve milliyetçi çizgide bir yayıncılık benimsemiş dini filmler, sohbet programları, evliya ve ulemanın hayatını anlatan yapımlar, mukabele, belgeseller ve aile dizileri ile ön plana çıkmıştır. Yine İhlas Grubu tarafından kurulan ve ülkemizin ilk özel haber ajanslarından biri olan İhlas Haber Ajansı ile ortak bir yayın politikası ile etkili haber bültenlerini izleyicilerine aktarmıştır. Aynı zamanda Türkiye'nin ilk özel radyolarından olan TGRT FM'de aynı dönemde TGRT ile birlikte yayın hayatına başlamıştır.

TGRT 1998 yılından itibaren yayın çizgisini tamamen değiştirerek daha çok eğlence, müzik, magazin ve dizi ağırlıklı bir yayın tarzına geçmiş ve kısa sürede Türkiye'nin en çok izlenen kanallarından biri haline gelmiştir. Seda Sayan, Sibel Can, Gülben Ergen, Seren Serengil, Hülya Avşar, Ebru Gündeş, Pınar Altuğ, Muazzez Ersoy, Sibel Turnagöl, Sinan Özen, Cüneyt Arkın, Kadir İnanır, Kenan Doğulu, Kenan Kalav, Mehmet Ali Erbil, Alişan, Özcan Deniz, Mahsun Kırmızıgül, Erkan Petekkaya, Emrah gibi ünlü isimler TGRT'de dizi ve eğlence programları yapmaya başlamıştır. O yıllarda kanalın ana haber bültenini ise Jülide Ateş sunmaktaydı. TGRT 1998 yılında yeni yayın politikasıyla birlikte 25 Eylül 1998 tarihinde logosunu değiştirip, logosunu sağ üst köşeden sağ alt köşeye kaydırmıştır.[1][2][3][4]

1998 yılında başlayan değişim süreci 2000'li yılların başında devam etmiş TGRT aynı dönemde kadın ve yaşam programları, sabah programları, magazin programları ve yerli diziler yayınlamaya devam etmiştir. Türkiye'nin en çok izlenen dizilerinden biri olan ve uzun yıllar ekranlarda yayınlanmaya devam eden Çocuklar Duymasın dizisi de ilk olarak TGRT tarafından yayınlanmıştır.[5] 13. bölümden sonra Atv'ye geçti.

2001 yılında İhlas Holding bünyesindeki İhlas Finans'ın ekonomik krize girmesiyle başlayan süreçten TGRT'de etkilenmiş eski popülerliğini yavaş yavaş kaybetmeye başlamıştır. Bir dönem Türkiye'nin en ünlü isimlerinin program yaptığı kanal eskisi kadar olmasa da yine programlarına devam etmiştir. İhlas Finans 10 Şubat 2001 tarihinde Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından 171 sayılı kararı ile faaliyet izni durdurulmuş ve şirket tasfiye sürecine girmiştir. O tarihten sonra TGRT eski popülerliğinden uzaklaşmıştır.

2004 yılından itibaren TGRT'nin yeni kanalları TGRT Haber, TGRT Pazarlama ve TGRT EU kanalları yayın hayatına başlamıştır. 2010 yılında ise TGRT Pazarlama kanalı TGRT Belgesel olarak isim değiştirmiştir.

Ekonomik krize giren ve İhlas Finanstan kaynaklanan borçları kapatmakta zorlanan grup 2006 yılında Amerikalı News Corporation şirketine TGRT'yi satmıştır. TGRT'nin isim hakkı İhlas Grubunda kalmak şartıyla 2006 Temmuz ayında kanalın bütün hisselerini News Corporation şirketine ve Ahmet Ertegün'e satılmıştır.[6]

Söz konusu satış sadece TGRT'yi kapsamaktaydı. TGRT Markası İhlas Grubunda kalmıştır. TGRT Haber, TGRT Pazarlama ve TGRT FM gibi kuruluşlar ise İhlas Holding'e bağlı olarak yayınlarına devam etmektedir. TGRT ise 2007 yılında FOX ismini almıştır ve halen FOX olarak yayın hayatına devam etmektedir.

Enver Ören'in vefatından sonra Mücahit Ören yönetimindeki İhlas Holding günümüzde TGRT Haber, TGRT Belgesel, TGRT EU, TGRT FM ve Türkiye Gazetesi ile medyada yer almaya devam etmektedir.

TGRT Haber[değiştir | kaynağı değiştir]

TGRT Haber tarafından kullanılan logo

TGRT Haber, İhlas Holding bünyesinde bulunan bir haber kanalı. 29 Ekim 2004 tarihinde yayın hayatına başlamıştır.[7] İhlas Holding iştiraklerinden İhlas Haber Ajansı ile kuvvetli yayın ortaklığı yapmaktadır.

15 Aralık 2013 tarihinden itibaren TGRT EU ile birlikte 16:9 yayın formatına geçmiştir.

2014 yılının 22 Nisan gününde yani TGRT yayınlarının ilk başladığı günün 21. yıldönümünde bütün TGRT ailesiyle beraber logo değişikliğine uğramıştır. Yıllardır kullanılan sarı-mavi renkli logonun yerine kırmızı-siyah renkli bir logo kullanılmaya başlanmıştır. Ayrıca TGRT EU kanalıyla beraber logosu sol üst köşeden sağ alt köşeye kaydırılmıştır. 2020 yılında ise TGRT EU ile beraber logosu sağ alt köşeden tekrar sol üst köşeye taşınmıştır.

TGRT EU[değiştir | kaynağı değiştir]

TGRT EU tarafından kullanılan logo

TGRT EU, 17 Aralık 2004 tarihinde kurulan TGRT'nin Avrupa'daki Türklere yönelik yayın yapan televizyon kanalı.[8] Sahibi İhlas Holding olan kanalın yayın akışı Avrupa saatine göredir.

22 Nisan 1993 tarihinde yayın hayatına başlayan İhlas Holding'in yayın kuruluşu olan TGRT'nin yayın haklarının devredilmesinden sonra aynı frekans üzerine kurulmuştur.

TGRT EU; İhlas Holding'e bağlı olan Huzur Radyo TV A.Ş. şirketine aitti. Satış işlemi 15 Kasım 2006 tarihinde gerçekleştirilerek borsaya İhlas Holding tarafından bildirilmiştir. Bu satış ile birlikte şirketin %56.5'i devredilmiş oldu. News Corporation daha sonra bu şirketin diğer hissedarlarıyla da anlaşarak şirketin tümünü satın aldı.[kaynak belirtilmeli]

Bu satış işlemi, İhlas Yayın Holding'in bağlı ortaklığı olan TGRT Haber TV A.Ş.'yi ve bu şirketin bünyesinde bulunan TGRT Haber ve TGRT FM Radyosunu kapsamamaktadır.

News Corporation, bu işlemi Ahmet Ertegün ile birlikte gerçekleştirdi. Ahmet Ertegün'ün Atlantic Records şirketiyle anılan şirket Şubat 2007'den beri içerisinde FOX Türk adıyla kiralanan Eski Et ve Balık Kurumu binasından yayın yapmaktaydı.

FOX TV ve FOX Türk'ü kapsayan Huzur Radyo TV'nin sahibi Rupert Murdoch o dönem istediği başarıyı yakalayamayınca FOX Türk'ü İhlas Holding'e geri verdi. 1 Temmuz 2009 tarihinde kapanmıştır ve FOX Türk aynı frekansını TGRT EU'ya devretmiştir. 22 Nisan 2014'te logo ve format değişikliği yapıp Avrupa'ya özgü programların yanında TGRT döneminden kalma dizileri yayınlamaya başlamıştır. 2020 yılında ise TGRT Haber ile beraber logosu sağ alt köşeden tekrar sol üst köşeye taşınmıştır. Ayrıca Avrupa'daki Türkler'in gazeteleri ve yazılı basın organları Türkiye Avrupa ve Post gazetesine aittir.

TGRT Pazarlama[değiştir | kaynağı değiştir]

TGRT Pazarlama tarafından kullanılan logo

TGRT Pazarlama, İhlas Holding'in Huzur Radyo TV A.Ş. şirketi bünyesinde bulunmuş bir alışveriş kanalıdır. 29 Ekim 2004'te kurulan TGRT Pazarlama, Türkiye'nin 24 saat yayın yapmış ilk alışveriş kanalıdır.[9] 22 Nisan 2010'da yayını sona ermiştır. TGRT Belgesel olarak yayına devam etmektedir.

TGRT Belgesel[değiştir | kaynağı değiştir]

TGRT Belgesel, İhlas Holding'in kurduğu, TGRT Dijital TV Hizmetleri A.Ş. bünyesinde bulunan bir belgesel kanalıdır.[10]

22 Nisan 2010'da yayına başlamıştır. Tabiat, hayvanlar âlemi, tarih ve önemli şahsiyetlerin hayat hikâyeleri gibi çeşitli konularda belgeseller yayınlamaktadır. Açılmasıyla birlikte TGRT Pazarlama kanalı yayınına son vermiştir.

22 Nisan 2014'te bütün TGRT ailesiyle beraber logo değişikliğine gitmiştir.

Logolar[değiştir | kaynağı değiştir]

Programları[değiştir | kaynağı değiştir]

Kaynakça[değiştir | kaynağı değiştir]

  1. ^ a b c "Milliyet - 6 Eylül 1998 - MİLLİYET GAZETE ARŞİVİ". gazetearsivi.milliyet.com.tr. 7 Ekim 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  2. ^ a b c "Milliyet - 25 Eylül 1998 - MİLLİYET GAZETE ARŞİVİ". gazetearsivi.milliyet.com.tr. 9 Mart 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  3. ^ a b c "Milliyet - 26 Eylül 1998 - MİLLİYET GAZETE ARŞİVİ". gazetearsivi.milliyet.com.tr. 7 Ekim 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  4. ^ a b c "Milliyet - 27 Eylül 1998 - MİLLİYET GAZETE ARŞİVİ". gazetearsivi.milliyet.com.tr. 11 Eylül 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  5. ^ https://www.kioskla.co/cocuklar-duymasin-dizisi-guinness-rekorlar-kitabina-giriyor-2910-haberi
  6. ^ https://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/murdoch-tgrt-ye-98-milyon-dolar-verdi-turkiye-ye-ertegun-le-girdi-4807974
  7. ^ "TGRT HABER YAYINA BAŞLADI". Türkiye Gazetesi. 29 Ekim 2004. 
  8. ^ "TGRT EU, yayına başladı". Türkiye Gazetesi. 18 Aralık 2004. 
  9. ^ "TGRT Pazarlama". 11 Nisan 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Nisan 2010. 
  10. ^ "Bilgi Toplumu Hizmetleri". 12 Ekim 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Eylül 2017.