TGRT

Vikipedi, özgür ansiklopedi
(TGRT Belgesel sayfasından yönlendirildi)
Gezinti kısmına atla Arama kısmına atla
TGRT
Tgrt.png
Tam adı Türkiye Gazetesi Radyo Televizyonu
Kuruluş 22 Nisan 1993 (1993-04-22)
Kapanış 24 Şubat 2007 (2007-02-24)
Şirket İhlas Yayın Holding
Sahibi Enver Ören (1993-2013)
Ahmet Mücahid Ören (2013-günümüz)
Genel yayın yönetmeni Ercan Seki
Resim formatı 576i (16:9 SDTV)
İzlenme oranı 7.0 (AGP),()
Slogan Ekrana Huzur Geldi (1993-1998)
Dış Dünyaya Açılan Pencere (1998-2007)
Daima Öncü, Daima Önde (2014-günümüz)[kaynak belirtilmeli]
Ülke  Türkiye
Dili Türkçe
Yayın alanı Türkiye
İştirakler TGRT FM (1993-2006)
Genel merkez İstanbul
Adres Merkez Mh. 29 Ekim Caddesi İhlas Plaza No:11 A/51 34197 Yenibosna, Bahçelievler, İstanbul
Değiştirilen adı FOX (2007-günümüz)
Kardeş kanal(lar) TGRT Haber (2004-2006)
TGRT Pazarlama (2004-2010)
TGRT EU (2004-2006)
Websitesi tgrt.com.tr
İzlenebilirlik
Uydu yayını
Türksat 4A 12228 V 8400 5/6 (SD)
D-Smart 137. kanal (SD)
291. kanal (SD)
Filbox 195. kanal (SD)
196. kanal (SD)
Uydu radyo yayını
Türksat 4A 12228 V 8400 5/6
D-Smart 657.kanal
İnternet televizyonu
İzle

TGRT (Tam adıyla:Türkiye Gazetesi Radyo Televizyonu), Türkiye'de özel televizyonculuğun ilk yıllarında İhlas Holding tarafından 22 Nisan 1993 tarihinde açılmıştır. Yayın hakları 25 Temmuz 2006 tarihinde Amerikalı News Corporation şirketine satılan kanal, Fox olarak yayınlarını sürdürürken, TGRT'ye ait Karasal yayın frekansları ve yayın haklarının birçoğu satıldı. TGRT markası ise kardeş kanalları TGRT Haber ve TGRT Belgesel ile TGRT EU üzerinden yayına devam etmektedir.

Tarihçe[değiştir | kaynağı değiştir]

TGRT Binası

Türkiye'de ilk özel TV kanalı aslında Star 1 diye bilinse de esasında TGRT'dir. TGRT'nin temelleri ilkin 1970'lerde Dr. Enver Ören tarafından Türkiye gazetesinin kurulmasıyla atılmıştır. 1989 yılında ise dönemin başbakanı Turgut Özal tarafından özel televizyon ve radyoların yayına başlamasına izin verilmiş, fakat o dönem özel radyo ve televizyonların yayın yapmasına izin veren yasal bir kanun olmadığı için kanal yayına başlayamamıştı. Star 1 ise 3 Mart 1989 tarihinde yasadışı yollardan Almanya üzerinden test yayınına başlamıştır. Arkadan kanalın asıl sahibi olan Cem Uzan, Turgut Özal'ın oğlu Ahmet Özal'ı kanalın hisselerine ortak etmiş ve 1991'de ikinci özel televizyon olan Teleon'u yayına başlatmıştır. Kısa bir süre sonra ise 5 Mayıs 1990'da Magic Box, Star 1 adıyla normal yayına başlamıştır. Ondan bir süre sonra ise iş adamı Erol Aksoy ve gazeteci-televizyoncu Nuri Çolakoğlu 1 Mart 1991'de Fransa üzerinden Show TV'yi test yayınına sokmuştur. 1 Mart 1992'de normal yayına başlamıştır. Bu arada Kadir Has şirketler grubu da 1992'de HBB TV'yi yayına başlatmıştır. Ve en sonunda Tevfik Ahmet Özal, Star 1 ve Teleon ortağı olduğu Cem Uzan'la anlaşamamış ve 6 Mart 1992'de kendi özel televizyonu olan Kanal 6'yı kurmuştur. Öte yandan Haydar Baş da 1992'de Mesaj TV'yi yayına başlatmıştır. 1993'te dönemin DYP-SHP koalisyonu özel televizyonların yayına başlamasını yasallaştırınca 22 Nisan günü TGRT televizyonu da test yayın sürecinden çıkıp dönemin cumhurbaşkanı Turgut Özal'ın cenaze törenini canlı yayımlayarak yayına başlamıştır. Arkadan özel radyo ve TV'leri denetlemek amacıyla hükümet çıkardığı kanunla RTÜK'ü kurmuştur. Ardından aynı yıl birbiri ardına STV, ATV, Cine5, Flash TV, Kanal D, Meltem TV ve Kanal 7 televizyonları yayına sokulmuştur.

TGRT ise emsallerinden farklı olarak ilk yıllarında Milliyetçi-Muhafazakar bir yayın politikası gütmüş olup yayın ortağı İhlas Haber Ajansı'nın sayesinde çok iyi haberciliğe imza atmıştır. Magazin içerikli yayınlar yapmamış ve genelde aileler ve topluma yönelik dizi, film ve programlar yayınlamıştır. Ayrıca din, kültür ve ahlak konularında da programlar yayımlayan özel televizyon kanalı TGRT'dir. Bu tür yayınlara devam edereken kanal 1998 yılının ikinci yarısında logosunu değiştirip, logosunu sağ üst köşeden sag alt köşeye kaydırmıştır.

2000'li yıllardan itibaren kanal yaşam ve kadın içerikli programlara da yer vermeye başlamıştır. Bu arada yönetim daha da büyümek adına önce 2004 senesinde TGRT Haber, TGRT Pazarlama ve TGRT EU kanallarını yayına sokmuştur. Bu arada İhlas Holding yönetimi Amerikalı News Corporation şirketine ortak olmuştur. 2007'de ise artan borçları kapatmak için holding yönetimi TGRT EU, Haber, Pazarlama, FM'i kapsamayacak şekilde kanalın bütün hisselerini TGRT markası kendinde kalması şartıyla News Corporation şirketine satılmıştır. Yayın hakları Amerikalı News Corporation şirketine satılan kanal, Fox olarak yayınlarını sürdürürken, TGRT'ye ait Karasal yayın frekansları ve yayın haklarının birçoğu satıldı. TGRT markası ise kardeş kanalları TGRT Haber ve TGRT Belgesel ile TGRT EU üzerinden yayına devam etmektedir. Yakın zamanlarda kanalın TGRT adıyla genel içerikli kanalını olarak tekrar yayına açılacağını söylenmektedir. TGRT yazılı basın organı olarak bilinen Türkiye Gazetesi'ne aittir.

TGRT Haber[değiştir | kaynağı değiştir]

TGRT Haber tarafından kullanılan logo

TGRT Haber, İhlas Holding iştiraklerinden İhlas Haber Ajansı ile kuvvetli yayın ortaklığı yapmaktadır.

15 Aralık 2013 tarihinden itibaren TGRT EU ile birlikte 16:9 yayın formatına geçmiştir.

2014 yılının 22 Nisan gününde yani TGRT yayınlarının ilk başladığı günün 21. yıldönümünde bütün TGRT ailesiyle beraber logo değişikliğine uğramıştır. Yıllardır kullanılan sarı-mavi renkli logonun yerine kırmızı-siyah renkli bir logo kullanılmaya başlanmıştır. Ayrıca TGRT EU kanalıyla beraber logosu sol üst köşeden sağ alt köşeye kaydırılmıştır.

TGRT EU[değiştir | kaynağı değiştir]

TGRT, 17 Aralık 2004 tarihinde kurulan TGRT'nin Avrupa'daki Türklere yönelik yayın yapan televizyon kanalı. Sahibi İhlas Holding olan kanalın yayın akışı Avrupa saatine göredir.

22 Nisan 1993 tarihinde yayın hayatına başlayan İhlas Holding'in yayın kuruluşu olan TGRT'nin yayın haklarının devredilmesinden sonra aynı frekans üzerine kurulmuştur.

TGRT EU; İhlas Holding'e bağlı olan Huzur Radyo Tv A.Ş. şirketine aitti. Satış işlemi 15 Kasım 2006 tarihinde gerçekleştirilerek borsaya İhlas Holding tarafından bildirilmiştir. Bu satış ile birlikte şirketin %56.5'i devredilmiş oldu. News Corporation daha sonra bu şirketin diğer hissedarlarıyla da anlaşarak şirketin tümünü satın aldı.[kaynak belirtilmeli]

Bu satış işlemi, İhlas Yayın Holding'in bağlı ortaklığı olan TGRT Haber TV A.Ş.'yi ve bu şirketin bünyesinde bulunan TGRT Haber ve TGRT FM Radyosu'nu kapsamamaktadır.

News Corporation, bu işlemi Ahmet Ertegün ile birlikte gerçekleştirdi. Ahmet Ertegün'ün Atlantic Records şirketiyle anılan şirket Şubat 2007'den beri içerisinde Fox Türk adıyla kiralanan Eski Et ve Balık Kurumu binasından yayın yapmaktaydı.

FOX TV ve FOX Türk'ü kapsayan Huzur Radyo TV'nin Sahibi Rupert Murdoch o dönem istedigi başarıyı yakalayamayınca FOX Türk'ü İhlas Holding'e geri verdi. 1 Temmuz 2009 tarihinde kapanmıştır ve FOX Türk aynı frekansını TGRT EU'ya devretmiştir. 22 Nisan 2014'te logo ve format değişlikliği yapıp Avrupa'ya özgü programların yanında TGRT döneminden kalma dizleri yayınlamaya başlamıştır. Ayrıca Avrupa'daki Türkler'in gazetenin yazılı basın organı Türkiye Avrupa ve Post gazetesine aittir.

TGRT Pazarlama[değiştir | kaynağı değiştir]

TGRT Pazarlama tarafından kullanılan logo

TGRT Pazarlama, İhlas Holding'in Huzur Radyo Tv A.Ş. şirketi bünyesinde bulunmuş bir alışveriş kanalıdır. 29 Ekim 2004'te kurulan TGRT Pazarlama, Türkiye'nin 24 saat yayın yapmış ilk alışveriş kanalıdır.[1] 21 Nisan 2010'da yayını sona ermiş ve TGRT Belgesel olarak yayına devam etmektedir.

TGRT Belgesel[değiştir | kaynağı değiştir]

TGRT Belgesel, İhlas Holding'in TGRT Dijital TV Hizmetleri A.Ş bünyesinde bulunan bir belgesel kanalıdır[2].

22 Nisan 2010'da yayına başlamıştır. Tabiat, hayvanlar alemi, tarih ve önemli şahsiyetlerin hayat hikâyeleri gibi çeşitli konularda belgeseller yayınlamaktadır. Açılmasıyla birlikte TGRT Pazarlama kanalı yayınına son vermiştir.

22 Nisan 2014'te bütün TGRT ailesiyle beraber logo değişikliğine gitmiştir.

Logolar[değiştir | kaynağı değiştir]

Programları[değiştir | kaynağı değiştir]

Kaynakça[değiştir | kaynağı değiştir]