Komsomolskaya Pravda

Vikipedi, özgür ansiklopedi
Gezinti kısmına atla Arama kısmına atla
Komsomolskaya Pravda
Komsomolskaya Pravda 23.05.1930.jpg
Gazetenin 23 Mayıs 1930 sayısı
Tür Günlük
Format Tabloid
Sahibi Media Partner
Yayımcı Izdatelsky Dom Komsomolskaya Pravda
Editör Vladimir Sungorkin
Kuruluş tarihi 24 Mayıs 1925
Dil Rusça
Genel merkez Moskova, Rusya
Tiraj 660.000 (Mart 2008)
ISSN 0233-433X
Resmî site kp.ru

Komsomolskaya Pravda (RusçaКомсомо́льская пра́вда; TürkçeKomsomol Gerçeği), günlük olan tabloid gazete.[1][2] Gazete Sovyetler Birliği döneminde 13 Mart 1925 tarihinde kurulmuştur.

Komsomolskaya Pravda'nın 50 yılını kutlayan Sovyet posta pulu.

Sovyetler Birliği döneminde Komsomolskaya Pravda, Sovyetler Birliği'nin tüm-birlik gazetesi ve Komsomol Merkez Komitesi'nin resmi bir organıydı. Rusya Komünist Partisi (Bolşevik) 13. Kongresi kararıyla kurulan yayın ilk olarak 24 Mayıs 1925'te 31.000 kopya halinde çıktı.[3]

Komsomolskaya Pravda, Komünist Gençlik Birliği veya Sovyetler Birliği Komünist Partisi'nin gençlik kanadı Komsomol'un resmi organı olarak başladı. Bu nedenle, partinin değerlerini öğretirken aynı zamanda popüler bilim ve macera makalelerine odaklanarak 14 ila 28 demografiyi hedefledi. İki kez Kızıl Bayrak İşçi Nişanı (1950 ve 1957) kazandı ve aynı zamanda Lenin Nişanı (1930), Ekim Devrimi Nişanı (1975) ve Vatanseverlik Savaşı Nişanı (1945) kazandı.

Sovyetler Birliği'nin dağılma sürecinde 1 Aralık 1990'da makale, Komsomol Komünist Parti'nin organı olarak hizmet etmekten, ülke çapında bir Rus günlük tabloid gazetesi haline getirildi. 1991 Ağustos darbesi sırasında gazete Devlet Olağanüstü Hal Komitesi tarafından yasaklandı ve tarihte ilk kez 19-20 Ağustos arasında yayınlanmadı. Bununla birlikte, 21 Ağustos'ta gazete, tarihi bir belge olarak darbenin tam bir tarihçesini yayınladı.

Günümüzde gazetenin sahibi Media Partner'e aittir ve bu yapı Gazprom ile yakın bağlantıları olan ESN Group'a aittir. Aralık 2000'de Norveçli medya şirketi A-Pressen gazetenin yüzde 25 artı bir hissesini satın aldı.[4] Tabloid formatında "Izdatelsky Dom Komsomolskaya Pravda" (Komsomolskaya Pravda Yayınevi) tarafından yayınlanmaktadır.[5]

Komsomolskaya Pravda, günlük yaklaşık 22 milyon kopya sattığı 1990 yılında en yüksek tirajına ulaştı.[6] 2001 yılında, 785.000 adet tirajlı dokuzuncu Avrupa gazetesi oldu.[5] 2006'da 700.000 ila 3.1 milyon kopya arasında değişen günlük tirajıyla Rusya'da en çok satan gazeteydi.[1] NCS tarafından onaylanan Mart 2008 tirajı 660.000 kopyadır ve TNS Gallup Media'nın bulgularına dayanarak ülkede en çok okunan gazete olmuştur.[7][8] Aynı yıl makalenin çevrimiçi versiyonu da en çok ziyaret edilen haber sitesi oldu.[7]

Komsomolskaya Pravda baş editörleri[değiştir | kaynağı değiştir]

Gazetenin baş editörleri, ters kronolojik sırayla şöyledir;

  • 1997'den itibaren - Vladimir Nikolayevich Sungorkin
  • 1995-1997 - Vladimir Petrovich Simonov
  • 1988-1995 - Vladislav Aleksandrovich Fronin
  • 1981-1988 - Gennadiy Nikolayevich Seleznyov[9]
  • 1978-1980 - Valeriy Nikolayevich Ganichev
  • 1973-1978 - Lev Konstantinovich Korneshov[10]
  • 1965-1973 - Boris Dmitriyevich Pankin
  • 1959-1965 - Yuriy Petrovich Voronov
  • 1957-1959 - Aleksey Ivanovich Adzhubey
  • 1950-1957 - Dmitriy Petrovich Goryunov
  • 1948-1950 - Anatoly Blatin
  • 1941-1948 - Boris Sergeyevich Burkov
  • 1937-1938 - Nikolay Aleksandrovich Mikhaylov
  • 1932-1937 - Vladimir Mikhaylovich Bubekin[11]
  • 1925-1928 - Taras Kostrov (Aleksandr Sergeyevich Martynovskiy)

İlgili ve benzer yayınlar[değiştir | kaynağı değiştir]

Özellikle Almanya'daki Rus diasporayı ve Hırvat Adriyatik kıyısındaki Rusça konuşan turistleri hedefleyen bir "Avrupa" baskısı (Komsomolskaya Pravda v Evrope) birkaç AB ülkesinde dağıtılırken, özel bir Baltık bölgesi baskısı Letonya, Estonya ve Finlandiya'da mevcuttur.[12]

Bağımsız Devletler Topluluğu'nun diğer üye veya yardımcı üye ülkelerinde benzer ancak bağımsız olarak sahip olunan bazı gazeteler vardır;

  • Beyaz Rusya - Komsomolskaya Pravda - Belorusi[13]
  • Moldova - Komsomolskaya Pravda - Moldove[14]
  • Kazakistan - Komsomolskaya Pravda - Kazakistan[15]
  • Ukrayna - Komsomolskaya Pravda - Ukrayna[16] (Ukrayna yasalarına uymak için Ocak 2016'da KP olarak yeniden adlandırıldı.[17]))

Ödülleri[değiştir | kaynağı değiştir]

Kaynakça[değiştir | kaynağı değiştir]

  1. ^ a b "Gazprom Snaps Up Best-Selling Tabloid". The Moscow Times. 22 Kasım 2006. Erişim tarihi: 22 Ekim 2008. 
  2. ^ "Komsomolskaya Pravda" digital archives in "Newspapers on the web and beyond", Rusya Millî Kütüphanesi
  3. ^ Entry on Komsomolskaya Pravda 26 Kasım 2007 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., 26 Kasım 2007, Büyük Sovyet Ansiklopedisi.
  4. ^ Andrei Zolotov Jr. (20 Haziran 2001). "Norwegians Sign Deal for $10M Press". The Moscow Times. Erişim tarihi: 26 Aralık 2014. 
  5. ^ a b Adam Smith (15 Kasım 2002). "Europe's Top Papers". campaign. Erişim tarihi: 5 Şubat 2015. 
  6. ^ "The Press in Russia". BBC Monitoring. 16 Mayıs 2008. Erişim tarihi: 16 Mayıs 2008. 
  7. ^ a b Cecilia von Feilitzen; Peter Petrov (2011). "Some Comments on Media Typology, Media Preferences and Cultural Identity in Stockholm and St. Petersburg". Cecilia von Feilitzen; Peter Petrov (Edl.). Use and Views of Media in Sweden & Russia. Södertörns högskola. ISBN 978-91-86069-26-1. Erişim tarihi: 28 Ocak 2015. 
  8. ^ "Main papers". BBC. 16 Mayıs 2008. Erişim tarihi: 6 Ekim 2013. 
  9. ^ Атлас медиаменеджеров - Фронин Владислав Александрович (Rusça). Медиа Атлас. Erişim tarihi: 3 Aralık 2011. 
  10. ^ Лев Константинович Корнешов (Rusça). Pseudology.org. 19 Ekim 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Eylül 2011. 
  11. ^ Владимир Михайлович Бубекин (Rusça). Pseudology.org. 20 Haziran 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Aralık 2011. 
  12. ^ Baltic edition of the Komsomolskaya Pravda
  13. ^ Belarusian edition
  14. ^ Moldovan edition
  15. ^ Kazakh edition
  16. ^ Ukrainian edition
  17. ^ Komsomolskaya Pravda in Ukraine newspaper renamed under 'decommunization' law, Interfax-Ukraine (12 January 2016)