Afrika (gazete)

Vikipedi, özgür ansiklopedi
Gezinti kısmına atla Arama kısmına atla
Afrika
Afrika logo.jpg
Tür Günlük gazete
Format Tabloid
Sahibi Afrika Yayıncılık Limited
Genel yayın yönetmeni Şener Levent
Dil Türkçe
Genel merkez Lefkoşa, Kuzey Kıbrıs
Slogan İcazetsiz Günlük Gazete
Resmî site afrikagazetesi.net

Afrika, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'de yayımlanan günlük gazetedir. Genel yayın yönetmenliğini Şener Levent yapmaktadır.

Tarihçe[değiştir | kaynağı değiştir]

Avrupa gazetesi ve Denktaş dönemi[değiştir | kaynağı değiştir]

Gazete ilk olarak 17 Eylül 1997'de Avrupa adıyla yayın hayatına başladı.[1] Dönemin KKTC Cumhurbaşkanı Rauf Denktaş'ın ve Türkiye'nin Kıbrıs'taki rolünün aleyhine bir yayın çizgisi benimsedi.[2] Gazeteye karşı bu dönemde yüzden fazla dava açıldı, haciz işlemi uygulanarak gazete kapatılmaya çalışıldı.[3][4]

Denktaş'ın açtığı davalar sonucu 29 Aralık 1999'da gazete 120 milyar TL'lik para cezasına çarptırıldı, bu rakam 2001 yılında faizleriyle birlikte 200 milyar TL'ye ulaştı.[5] Bunun yanı sıra gazetenin vergi borçlarını ödemediği iddia edildi ve Kasım 2001'de gazeteye gelen hacizciler bazı ekipmana el koydu.[6] 12 Aralık 2001 tarihinde gazetenin bürosundaki bütün mallar haczedildi. Gazetenin YAYSAT'tan gelen tüm satış gelirlerine el konuldu. Bunun yanı sıra Levent, çalışanlarının kendilerine "Ulusal Halk Hareketi" adını veren bir grupça "bir yerlere götürülüp" tehdit edildiğini belirtti.[5] 15 Aralık 2001'de Levent ve gazete kadrosu Avrupa gazetesinin yayın hayatını sonlandırdıklarını açıklayarak, gazeteyi Afrika adında çıkarmaya başladı. Yeni gazete çıktığı ilk sabah bayilerde tükendi; Kıbrıs'ta yayımlanan Türkiye gazetelerinin iki katı fiyata satılmasına rağmen 2.000 civarı bir tiraja sahip oldu.[7] Gazete yine Levent'e ait olmasına rağmen, haciz kararları nedeniyle yeni gazetede imtiyaz sahibi Ali Osman Tabak olarak gösterildi.[8]

2000 yılında ve Mayıs 2001'de gazetenin matbaası bombalandı.[9] 18 Temmuz 2001'de Ulusal Halk Hareketi bağlantılı elli kişilik bir grup gazeteye gelip tehditte bulundu.[6] Farklı gazetelerde de Avrupa ve Afrika çalışanlarına yönelik tehdit mesajları yayımlandı. 23 Temmuz 2002'de Denktaş'ın çizgisinde yayın yapan Volkan gazetesinde yazan Hasan Keskin, Afrika gazetecilerinin "vatan haini" olduğunu ve "kanlarını içmenin helal" olduğunu yazdı.[3] Tehditte bulunanların arasında Kıbrıslı gazetesinde yazan Erhan Arıklı da yer aldı; "bunların dilinde sigara söndürülmeli" yazan Arıklı yıllar sonra söylediklerini düşününce yüzünün kızardığını ifade etti.[10][11] Şubat 2002'de Levent yazarların çocuklarına ve ailelerine kadar varan ölüm tehditleri aldığını, bu tehditlerin yoğunlaştığını, bütün telefonlarının polisin dinlenme servisine bağlı olmasına rağmen tehditleri yapanların ortaya çıkarılamamasının bu kişilerin "korunduğu" kuşkusunu doğurduğunu ifade etti.[12] Levent hapisteyken kızına telefon açan meçhul bir şahıs babasının "köpek gibi vurulacağını" söyledi.[3]

Memduh Ener'in gazetede 29 Temmuz 1999'da yazdığı "Bir Numaralı Vatan Haini Kim" yazısı nedeniyle Denktaş Ener ve Levent'i dava etti. Ağustos 2002'de sonuçlanan davada Ener ve Levent'e Denktaş'a karşı "neşren hakaret suçu" işledikleri gerekçesiyle altı ay hapis cezası verilmesi kararı alındı.[2] 3 Ekim günü Yüksek Mahkeme kararı fazla bularak hapis cezalarını altışar haftaya indirdi ve iki gazeteci tahliye edildi.[3]

Annan Planı sonrası ve 2010'lar[değiştir | kaynağı değiştir]

6 Kasım 2004'te gazete 60 kişilik bir ülkücü grubun saldırısına uğradı.[13]

2009'da gazete Cumhuriyetçi Türk Partisi ve Özgürlük ve Reform Partisinin kurduğu 2. Soyer Hükûmeti'nin "yandaş medya" yaratmak için devlet hazinesinden bazı gazetelere harcama yaptığını iddia etti.[14]

25 Şubat 2011 tarihinde, 2 Mart'ta düzenlenecek ikinci Toplumsal Varoluş Mitingi'nin öncesinde Afrika gazetesinin kapısı kurşunlandı. Gazete kapısına "Şener Levent, yalan yanlış şeyler yazma. Bu seferlik böyle oldu, diğer sefer bu şekilde olmaz" diyen bir not bırakıldı.[15]

21 Ocak 2018'de gazete Türkiye'nin Afrin Operasyonu'nu "Türkiye'den bir işgal harekatı daha" manşetiyle duyurdu. Bu manşete Türkiye Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, gazeteyi "KKTC’de bir pespaye gazete, ahlaksızca bugün bir başlık atmış. Ben KKTC’deki kardeşlerimi de burada tavır almaya davet ediyorum. Türk ordusunun Kıbrıs’tan sonra yeni bir işgal yaptığını söylüyor. Bu ne ahlaksızlık, edepsizliktir. KKTC’li kardeşlerimin özellikle böyle bir duruşu sergilemek suretiyle KKTC’de gereken cevabı onlara vermeleri lazım" diyerek tepki gösterdi.[16] Bunun üzerine ertesi gün gazete önünde toplanan kalabalık, gazeteyi protesto etti. Grubun gazete binasına girmekte ısrar etmesiyle protestonun arbedeye dönüşmesiyle gazete saldırıya uğradı. Gazete ofisine taşlar atıldı, camları kırıldı ve gazete tabelası söküldü. Eylemde Adalet ve Kalkınma Partisi KKTC Temsilcisi de yer aldı.[17]

Yayınları[değiştir | kaynağı değiştir]

Gazete ideolojik olarak uç solda konumlandırılmıştır. Kıbrıs Sorunu konusunda Rum ve Türk halklarının adada barış içerisinde yaşayacağı birleşik bir Kıbrıs fikrini savunmaktadır. İç sayfaları genellikle Türk Ajansı Kıbrıs'tan alınan haberlerden oluşurken, gazetenin siyasi çizgisi genel olarak köşe yazarlarınca yansıtılır.[8]

Kaynakça[değiştir | kaynağı değiştir]

  1. ^ "Afrika Gazetesi'nin 20'nci Yıldönümü Dolayısıyla Resepsiyon Düzenlendi". Haber Kıbrıs. 16 Aralık 2017. 23 Ocak 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ocak 2018. 
  2. ^ a b "KKTC'de iki gazeteciye hapis". Hürriyet. 10 Ağustos 2002. 23 Ocak 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ocak 2018. 
  3. ^ a b c d "Reporters Without Borders Annual Report 2003 - Cyprus". Sınır Tanımayan Gazeteciler. 23 Ocak 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ocak 2018. 
  4. ^ "Karikatür davasında rövanş!". Evrensel. 9 Mart 2004. Erişim tarihi: 22 Ocak 2018. 
  5. ^ a b "Avrupa Gazetesine Haciz, Çalışanlara Tehdit". Bianet. 12 Aralık 2001. 23 Ocak 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ocak 2018. 
  6. ^ a b "Avrupa Gazetesine Baskılar". Bianet. 13 Kasım 2001. 23 Ocak 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ocak 2018. 
  7. ^ Erkut, Zeki (15 Aralık 2001). "Afrikalı". stwing.upenn.edu. 3 Şubat 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ocak 2018. 
  8. ^ a b Hançer, Eda (2006). "Kıbrıs Türk Basınında Sahiplik Yapısı ve Haber Üzerindeki Etkileri" (PDF). Küresel İletişim Dergisi, 1. Erişim tarihi: 22 Ocak 2018. 
  9. ^ "KKTC'de Avrupa gazetesi bombalandı". Hürriyet. 24 Mayıs 2001. 22 Ocak 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ocak 2018. 
  10. ^ "Erhan Arıklı -Şener Levent Ve Afrika". Kıbrıs Manşet. 3 Ekim 2015. 23 Ocak 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ocak 2018. 
  11. ^ "Situation of the Media in the North Cyprus". Bianet. 25 Nisan 2003. 23 Ocak 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ocak 2018. 
  12. ^ "Sizi Köpek Gibi Vuracağız!". Bianet. 8 Şubat 2002. 23 Ocak 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ocak 2018. 
  13. ^ "Afrika'ya ülkücü saldırısı". Kıbrıs Postası. 6 Kasım 2004. 22 Ocak 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ocak 2018. 
  14. ^ "Yandaş medya tartışması büyüyor". Kıbrıs Postası. 29 Mayıs 2009. 22 Ocak 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ocak 2018. 
  15. ^ "KKTC'de Afrika Gazetesi'ne silahlı saldırı". Hürriyet. 25 Şubat 2011. 23 Ocak 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ocak 2018. 
  16. ^ "Afrin harekatına 'işgal' diyen Afrika gazetesine saldırı". Diken. 22 Ocak 2018. 27 Ocak 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ocak 2018. 
  17. ^ "Afrika gazetesi önünde ARBEDE". Yenidüzen. 22 Ocak 2018. Erişim tarihi: 22 Ocak 2018. 

Dış bağlantılar[değiştir | kaynağı değiştir]