Andıç skandalı

Vikipedi, özgür ansiklopedi
Gezinti kısmına atla Arama kısmına atla

Andıç skandalı, 1998’de yakalanan PKK'nın üst düzey yöneticilerinden Şemdin Sakık'ın soruşturma zabtına, yalan ifadeler eklenerek basına sızdırılmasıdır.[1] Bu ifadeler, 25 Nisan 1998 tarihinde Hürriyet ve Sabah gazetelerinde iki gün boyunca yayımlandı. Sakık'a ait olduğu söylenen itirafların yayımlanmasıyla itiraflarda adı geçen gazeteciler işlerinden çıkarıldılar ve Akın Birdal suikaste uğradı. Daha sonradan çıkartıldığı mahkemede Sakık, böyle bir ifade vermediğini açıkladı. 2000 yılının Ekim ayında Nazlı Ilıcak, bütün bunların Genelkurmay istihbaratında hazırlanan bir psikolojik savaş taktiğinin gereği olduğunu gösteren bir belgeyi gazetecilere ulaştırdı ve belgenin yayımlanmasından on gün sonra Genelkurmay, "andıç" adı verilen belgenin varlığını kabul etti.

Uygulanması[değiştir | kaynağı değiştir]

Çevik Bir ve Erol Özkasnak'ın gönderdiği sahte belgeye göre Sakık ifadesinde bazı gazetecilerin ve sivil toplum kuruluşlarının "para karşılığı PKK’ya destek verdikleri" iddia edilmişti. Sabah gazetesi sahibi Dinç Bilgin başta olmak üzere bazı medya patronları adı geçen gazetecilerin işine son verdi. Bu gazeteciler arasında Kürt sorununda devletin resmi politikasına uyum göstermeyen Cengiz Çandar, Ahmet Altan, Mehmet Altan, Mehmet Barlas, Mehmet Ali Birand gibi gazeteciler bulunuyordu.[2][3][4] Bu kişilerden Cengiz Çandar'ın yazıları durdurulurken; Mehmet Ali Birand, Sabah'tan atıldı ve Show TV'deki 32. Gün programı yayını askıya alındı.[5] Belgede adı geçen Akın Birdal ise suikasta uğradı. Birdal suikasttan ağır yaralı olarak kurtuldu.[6][7]

Daha sonra bu belgenin Çevik Bir ve Özkasnak tarafından "Andıç" adı verilen bir yazıyla hazırlandığı anlaşıldı.[2][3][4][8] Belgenin Genelkurmay'ın bir andıcı olduğunun anlaşılmasıyla beraber olay hakkında hiçbir komutandan açıklama gelmedi. Olaydan 11 yıl sonra belgenin sahte olduğunun anlaşıldığı dönemde 2. Başkan olan orgeneral Yaşar Büyükanıt, 32. Gün programında Mehmet Ali Birand'ın sorusu üzerine "Evet hata idi..." açıklaması yapmıştır.[5]

Kaynakça[değiştir | kaynağı değiştir]

  1. ^ Kekeç, Ahmet (20 Nisan 2006). "Andıç ve iki şarjör kurşun..." Habertürk. 7 Mayıs 2006 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Haziran 2009. 
  2. ^ a b Cambaz, Mustafa (5 Mayıs 2006). "Asker istedi biz de yayınladık". Yeni Şafak. 9 Mart 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Ekim 2009. 
  3. ^ a b Şeker, Mehmet (11 Mayıs 2006). "Kırk soruda andıç olayı". Yeni Şafak. 8 Ağustos 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Haziran 2009. 
  4. ^ a b Birand, Mehmet Ali (11 Mayıs 2006). "Andıç bir daha tekrarlanır mı?". Posta. Erişim tarihi: 16 Haziran 2009. 
  5. ^ a b Birand, Mehmet Ali (11 Mayıs 2009). "Nihayet, bir komutan "Andıç hata idi" dedi…". Posta. Erişim tarihi: 28 Haziran 2009. 
  6. ^ Çandar, Cengiz (12 Mayıs 2006). "Andıç ve iki şarjör kurşun..." Habertürk. Erişim tarihi: 16 Haziran 2009. 
  7. ^ "Saldırıdan Sonra Gelen Şok Belge". Bugün. 21 Temmuz 2009. Erişim tarihi: 23 Ekim 2009. 
  8. ^ "Dinç Bilgin´in itirafı medyayı sarstı". Haber7. 5 Mayıs 2006. 16 Nisan 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Ekim 2009. 

Dış bağlantılar[değiştir | kaynağı değiştir]