The Jerusalem Post

Vikipedi, özgür ansiklopedi
Gezinti kısmına atla Arama kısmına atla

The Jerusalem Post, Kudüs’te basılan, sadece İngilizce ve Fransızca yayınlanan bir gazetedir. 1932 yılında, Birleşik Krallık Filistin Mandası döneminde, Gershon Agron tarafından The Palestine Post adıyla kurulmuştur ve 1950 yılında adı The Jerusalem Post olarak değiştirilmiştir. 2004 yılında, gazete, yatırımcı Eli Azur’a ait bir medya kuruluşu olan Mirkael Tikshoret tarafından satın alındı. Nisan 2014’te ise Eli Azur Maariv gazetesini satın aldı[1].

Gazete, daha önce solcu olarak bilinmesine rağmen, 1980’lerin sonunda gözle görülebilir bir sağa kayış yaşadı[2]. 2004 yılı itibarıyla, o zamanki editörü David Horovitz yönetimi altında, gazete daha orta yolcu bir tutum aldı ve solcu liberalliğiyle bilinen Ha’aretz ile yarıştı. Bir önceki editörü Steve Linde, genel haberlerin yanı sıra, İsrail, Orta Doğu, Yahudi Dünyası ve dinler arası ilişkilerle ilgili, politikanın her kanadından görüşleri gazeteye alarak dengeli bir yayın yaratmaya çalıştı. Nisan 2016’da, Linde görevini bıraktı ve yerine Yaakov Katz geldi[3].

Tarihi[değiştir | kaynağı değiştir]

1925 – 1950[değiştir | kaynağı değiştir]

The Jerusalem Post öncesinde, Yahudi Telegrafik Ajansındaki Jacob Landau tarafından, 1925 yılında The Palestine Bulletin (Filistin Bülteni) kuruldu[4]. Bülten Filistin Telegrafik Ajansına aitti. 1 Kasım 1931 tarihinde, bültenin editörlüğü, Amerikalı gazeteci Gershon Agronsky’ye (daha sonra Agron oldu) geçti [4]. Mart 1932’de Landau ve Agronsky arasındaki bir anlaşmazlıktan dolayı, Agronsky bağımsız bir gazete çıkarmayı istedi[4]. Buna ragmen sonunda, Landau ve Agronsky, bülteni ortak yönetecekleri bir gazeteye çevirme kararı aldılar [4]. Bununla birlikte, Filistin Bülteni son baskısını 30 Kasım 1932 tarihinde yaptı ve The Palestine Post, bir sonraki gün basılmaya başladı[4].

The Palestine Post döneminde, yayın, bir Yahudi anavatanı için sarf edilen eforları destekledi ve İngilizlerin, Yahudi göçüne karşı tutumlarına karşı çıktı. Bir yorumcu, Siyonist kurumların gazeteyi, İngiliz yönetimine karşı en büyük baskı kanalı olarak gördüğünü belirtti [5].

1948 Bombalaması[değiştir | kaynağı değiştir]

1 Şubat 1948 tarihinde, çalıntı bir İngiliz polisi arabası, içine doldurulmuş yarım tonluk TNT ile, The Palestine Post’un Kudüs ofisi önüne çekildi ve çeken aracın sürücüsü gelip, fişeği yakıp, aracını sürerek kaçtı[6]. Binanın içinde başka gazetelerin ofisleri, Yahudi yerleşkeleri polisi ve içinde silahların bulunduğu Haganah noktası da vardı. Abd al-Qadir al-Husayni adlı arap lideri saldırıyı üstlediklerini belirtti fakat tarihçi Uri Milstein, bombayı Naziler tarafından eğitilen, Fawzi El-Kutub’un hazırladığı ve İngiliz ordusundan Peter Mersden ve Eddie Brown’ında patlamaya yardımcı olduğunu belirtti. Patlamada üç kişi öldü ve düzinelerce insan yaralandı. Yayın araçları yokoldu ve bir gün sonra, gazete iki sayfa olarak, yakınlardaki küçük bir baskı evinde basıldı [6].

Saldırı sonrası Palestine Post , 1 Şubat 1948, Jerusalem

1950 – bugün[değiştir | kaynağı değiştir]

1950 yılında, İsrail Devleti deklare edildiğinde, gazete, The Jerusalem Post olarak yeniden adlandırıldı. Gazete Pazar gününden Cuma gününe kadar basılmakta ve sadece Yahudilerin kutsal günü Sabbath ile Yahudi dini tatillerinde baskı yapılmamaktadır. Köşe yazarları, din, dış ilişkiler ve ekonomi üzerine yazılar yakmaktadırlar. 2016 yılından beri, gazetenin editörü David Brinn’dir. Gazetedeki bazı materyaller, İbranice olan, Israel Post’ta yayınlanmaktadır ve bu yayın da Eli Azur’a aittir.

Ocak 2008’de gazete, The Wall Street Journal ile yeni bir ortaklık ilan etti ve The Wall Street Journal Avrupa’nın İsrail’de basılması uzerine karar aldı[7]. The Jerusalem Post ayrıca aylık IVRIT adlı dergiyi basmaktadır. Editörü Sarit Yalov’dur ve hedef kitlesi, İbranice öğrenen kişilerdir. Derginin dili basit İbranice olup, İbranice okumayı geliştirmeyi amaçlamaktadır.

Sahipleri[değiştir | kaynağı değiştir]

1989 yılına kadar, gazete İşçi partisini desteklemekteydi. 1989 yılında, Hollinger adlı şirket gazeteyi satın aldı. Birkaç gazeteci, Conrad Black’in başa gelmesiyle gazeteden ayrıldı ve The Jerusalem Report’u kurdu ve bu da daha sonra satıldı Post’a.1999’dan 2000’e kadar, David Makoysky editörlüğünde, orta yolcu bir yol aldı [8] He was expected to have the paper eschew any clear political line, and the paper turned centrist again.[8][9]. 2002 yılında Hollinger, The Wall Street Journal’dan muhafazakar Bret Stephens’ı editör olarak işe aldı.

Merkez-sol dünya görüşüne sahip olan David Horovitz, 1 Ekim 2004 tarihinde editör oldu[8]. Ondan beklenen gazeteyi her türlü politik çizgiden uzak tutmaktı ve gazete tekrar orta yolcu hale geldi[8][9]. 16 Kasım 2004’de, Hollinger gazeteyi Mirkaei Tikshoret şirketine sattı. 2011 yılında, Horovitz’in yerini, gazetenin eski genel müdürü Steve Linde aldı ve Linde gazetenin tarafsız kimliğini korumayı amaçladı[10][11]. Yaakov 2016’da Linde’nin görevine geçti.

Saygın emeği geçenler[değiştir | kaynağı değiştir]

Web Siteleri[değiştir | kaynağı değiştir]

Jpost.com[değiştir | kaynağı değiştir]

Jpost.com Aralık 1996’da yayına başladı. Şu anki versiyonunda Fransızca sayfası (fr.jpost.com), blogları ve çeşitli dergiler bulunmaktadır. Alexa internet trafiği sıralamasına göre, Jpost.com, Amerika’da en çok gezilen ilk 3000 websitesi arasındadır[12]. Website, gazeteden farklı bir bölümdür. Bazı yazarların aynı olmasına ragmen, yöneticileri farklıdır. Çalışanları Tel Aviv’de olmasına rağmen, ofisleri Kudüs’tedir[13]. Websitesi 1989’a kadar giden arşivlere sahip olmakla birlikte, kullanıcılar arama seçenekleriyle birlikte farklı arşiv sayfalarına yönlendirilebilmektedir. Arşivdeki yazılar satın alınabilmektedir[14].

Jpost Günlük TV Haberleri[değiştir | kaynağı değiştir]

Mayıs 2013’te, Jpost.com günlük online haber yayınına başladı. Haftanın her günü gerçekleşen bu yayın, Kanada-İsrailli gazeteci Lauren İzso tarafından sunulmaktadır. Yayın her gün İsrail saatiyle öğleden sonra 5’te başlamaktadır[15][16][17].

Editörleri[değiştir | kaynağı değiştir]

Kaynakça[değiştir | kaynağı değiştir]

  • ^ ‘Maariv’ Newspaper to Be Sold to Businessman Eli Azur 4 Mart 2016[Tarih uyuşmuyor] tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. News flash at israelnationalnews.com
  • ^ The press in Israel 2 Nisan 2009[Tarih uyuşmuyor] tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. BBC News, 8 May 2006
  • ^ a b "Yaakov Katz named new 'Post' editor-in-chief". Jerusalem Post. 20 Nisan 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 May 2016. 
  • ^ a b c d e Michael D. Birnhack (2012). Colonial Copyright: Intellectual Property in Mandate Palestine. Oxford University Press. 
  • ^ Wilson, Cynthia: Attributed to Penslar D. 15 Mayıs 2016[Tarih uyuşmuyor] tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. at footnote, p. 34, Always Something New to Discover: Menahem Pressler and the Beaux Arts Trio, Paragon Publishing 2011, accessed at Google Books, 5 August 2014
  • ^ a b American Jewish Historical Society: American Newlyweds in Israel, 1948, Wayback Machine sitesinde (29 Nisan 2011[Tarih uyuşmuyor] tarihinde arşivlendi)
  • ^ "JPost | French-language news from Israel, the Middle East & the Jewish World". Fr.jpost.com. 22 Aralık 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2013-11-21. 
  • ^ a b c d Anat Balint, Jlem Post change of editors 8 Nisan 2016[Tarih uyuşmuyor] tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Haaretz, Sep. 5, 2004
  • ^ a b Kaynak hatası: Geçersiz <ref> etiketi; Judaica isimli refler için metin temin edilmemiş (Bkz: Kaynak gösterme)
  • ^ "Horovitz steps down, Linde taking over as JPost editor". The Jerusalem Post. 2011-06-12. 
  • ^ "Interview with Steve Linde, chief editor of the Jerusalem Post". European Jewish Press. 29 November 2011. 
  • ^ "Jpost.com Site Info". Alexa.com. 25 Mart 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2013-11-21. 
  • ^ "Yafo 206, Jerusalem, Israel to HaAhim MiSlavuta 13, Tel Aviv-Yafo, Israel - Google Maps". Maps.google.com. 1970-01-01. Erişim tarihi: 2013-11-21. 
  • ^ "Pqarchiver.com". Pqasb.pqarchiver.com. 2008-03-02. 16 Nisan 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2013-06-08. 
  • ^ "שחקן חדש בחדשות בווידאו: "ג'רוזלם פוסט" משיק מהדורה ב-1.5 מ' ש' - מדיה ושיווק". TheMarker. 16 Nisan 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2013-11-21. 
  • ^ "âí â'øåæìí ôåñè ðëðñ ìèøðã: äù÷éò 1.5 îéìéåï ù' áîäãåøú çãùåú áàéðèøðè". ICE.co.il. 5 Temmuz 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2013-11-21. 
  • ^ "Archived copy". 2 May 2014 tarihinde kaynağından Arşivlendi. Erişim tarihi: 5 December 2013. 
  • ^ "Horovitz steps down, Linde taking over as JPost editor". Jpost.com. 24 Ekim 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2013-06-08.