Kore Merkez Televizyonu

Vikipedi, özgür ansiklopedi
Gezinti kısmına atla Arama kısmına atla
Kore Merkez Televizyonu
조선중앙텔레비죤

朝鮮中央텔레비죤

Logo of the Korean Central Television.svg
Kuruluş 3 Mart 1963
Resim formatı 1080i HDTV
Ülke  Kuzey Kore
Dili Korece
Yayın alanı Ulusal ve uluslararası
Genel merkez Pyongyang, Kuzey Kore
Eski adı Pyongyang Televizyonu
DPRK Merkezi Televizyon Yayın Sistemi
İzlenebilirlik
Karasal yayın
Analog Kanal R12 (223.25 MHz Pyongyang)
Dijital Test halinde
Uydu yayını
ChinaSat 12 4180 V, SR 4167, FEC 3/5 DVB-S2 8PSK MPEG-4 HD
Intelsat 21 3840 V, SR 27690, FEC 7/8 DVB-S MPEG-4
İnternet protokolü üzerinden televizyon
Manbang 1. kanal
İnternet televizyonu
KCNA Watch kcnawatch.org/korea-central-tv-livestream/
Pyongyang halkı KCTV'nin halka açık bir gösteri izliyor

Kore Merkez Televizyonu (KCTV; Korece: 조선중앙텔레비죤), Kore Merkezi Yayın Komitesi tarafından işletilen, Kuzey Kore'nin devlete ait televizyon kanalıdır. Kuzey Koreliler için tek resmi televizyon haber kaynağıdır.[kaynak belirtilmeli]

Tarihçe[değiştir | kaynağı değiştir]

KCTV, Kore Savaşı sonrası 1 Eylül 1953'te Pyongyang Televizyonu olarak kuruldu. Kim Il-sung kişisel olarak Kuzey Kore'de televizyon yayıncılığı için zamanın geldiğini düşündü. Böylece PBN, ulusal hükûmetin yardımıyla televizyon yayınlarının başlaması için 8 yıllık hazırlık dönemi başlattı.

İstasyon daha sonra 1961'de Merkezi Televizyon Yayın Sistemi olarak değiştirildi ve aynı yıl 1 Eylül'de ilk test yayınlarını gerçekleştirdi. Ardından kanal 3 Mart 1963'te ilk olarak 4 saat daha sonra ise 6 saat yayın yapmaya başladı.

CTBS daha sonra Kore Merkezi Televizyonu (KCTV) olarak yeniden adlandırıldı ve 3 Ocak 1973'te, yerel saatle 17:00'de resmi olarak yeniden yayın hayatına başladı. Ancak yayınlar yalnızca hafta içi yapılmaktaydı.

KCTV resmen 1 Temmuz 1974'te renkli televizyon yayınlarına başladı ve Tahran'da düzenlenen 7. Asya Oyunları'na hazırlık için ilk renkli canlı yayınını 1 Eylül 1974'te uydu yayınıyla gerçekleştirdi. Tam zamanlı renkli yayınlarına ise 1 Eylül 1977'de başladı.

Uydu yayınlarıyla alınan ilk yayın ise 19 Temmuz 1980'de 22. Yaz Olimpiyatları oldu. 1 Mart 1981'de ulusal bayramlarda da yayın yapmaya başlandı. Kanal 1989'te gerçekleşen 13. Dünya Gençlik ve Öğrenci Festivali'nin resmi ev sahibi yayıncısıydı.

19 Ocak 2015'te KCTV, ağın modernizasyonunun bir parçası olarak, dijital uydu üzerinden deneysel yüksek tanımlı televizyon yayınlarına başladı. Her ne kadar yayıncı birkaç yıldır 16:9 formatında yayın yapıyor olsa da, istasyon hala yerel olarak 4:3 formatında yayın yapıyordu ve bu nedenle geniş ekran programlarının posta kutusu formatında gösterilmesi gerekiyordu. Uydu yayınları için bu, istasyonun 4:3 olarak aktarılan yayının her iki tarafında siyah çubuklarla yayınlandığı anlamına gelir ve bu da geniş ekran programlarının pencere kutusu haline gelmesiyle sonuçlanır.[1][2]

İstasyon, diğer gelişmiş ülkelerden birkaç yıl sonra da olsa, bunu yapan son devlet yayıncılarından biri olarak 4 Aralık 2017'de 16:9 geniş ekranda Stereofonik sesle yayın yapmaya başladı. Bu değişikliği yansıtmak için, kanalın grafikleri ve test kartı 1980'den beri ilk kez yenilendi.[3]

Yayın akışı[değiştir | kaynağı değiştir]

KCTV, Pazar günleri ve önemli ulusal tatil günlerinde her gün 14:30 - 22:40 PYT arasında her gün sadece 8 saat ve 08:30 - 22:40 PYT veya daha sonrasında 14 saat yayın yapmaktadır. Ayriyeten, gece veya gündüz Kuzey Kore'deki acil durumlar için, herhangi bir spiker veya Kore'nin Sesi aralık sinyali olmadan başlar. Yayın akışında iktidardaki Kore İşçi Partisi, Kore Halk Ordusu ve Kim Jong-un'un tarihine ve başarılarına odaklanan propaganda programları yer almaktadır. Haber konuları ise, Kim Il-sung'un yanı sıra oğlu Kim Jong-il'in torunu ve şimdiki lideri Kim Jong-un ve Juche fikrinin başarıları ve geçmişi hakkında yeni inşaat projelerinden tarih derslerine kadar uzanmaktadır. Haber haricinde yerel olarak çekilmiş uzun metrajlı filmler, çocuk programları, vatansever müzik şovları ve tiyatro gösterileri de kanalda gösterilmektedir.

Aralık 2018'e kadar Kore Merkez Televizyonu'nda yer alan programlarda, propaganda etkisini azaltarak çağdaş bir çizgi yakalamaya başlamıştı. Ayrıca bunun, daha önce kullanılan katı otoriter üslubun aksine, görünür şekilde daha fazla alan raporlaması ve daha gevşek, daha enerjik bir sunum sağladığı görülmüştür. Kanal aynı zamanda daha genç görünmek için modern giyimli genç muhabirler ile çeşitli değişik kamera açıları ve grafiksel ögeler kullanarak yayınlarına devam etmektedir.[4][5][6] Analistler bu değişikliklerin yayınların diğer uluslararası yayıncılarla daha uyumlu hale ve propaganda içerikli programların gençler için daha ilgi çekici hale gelmesi için yapıldıklarını düşünmekteler.[7]

Haber bülteni[değiştir | kaynağı değiştir]

Haber sunucuları her gün farklı renklerde olan aynı kıyafetleri giyerler. Stüdyo arka planı Taedong nehri, Pyongyang veya Baekdu Dağı manzarasına sahiptir.

Kuzey Kore haber bültenlerinin uzun zamandır Ri Chun-hee tarafından melodramatik bir şekilde sunulmaktaydı. Ri Chun-hee'nin tüm dünyada tanınma sebebi ise coşkulu bir şekilde Kuzey Kore'yi ve mevcut iktidarı övmesi ve batıyı kötülemesiydi.[8]

Yayın kalitesi[değiştir | kaynağı değiştir]

İstasyon 1 Temmuz 1974'te ilk renkli yayınlarına 576i PAL türünde yayınlarına başladı. Eylül 2012'de, Çin Merkez Televizyonu, haber yayınını iyileştirmeye yardımcı olmak için yaklaşık 800.000 ABD Doları ekipman sözü verdi.[9]

Kuzey Kore'de satılan her televizyon yalnızca devlet tarafından izin verilen kanalların izlenebileceği şekilde ayarlanmıştır. Ayrıca televizyonların içinde devlet tarafından yapılan ayarlamaların değiştirildiğinin anlaşılabilmesi için bir mühür bulunmaktadır. Bu, Çin anakarası, Güney Kore, Japonya veya Tayvan'dan yabancı televizyon almaya çalışan kişilerin belirlenmesini de sağlamakta. Eğer bu kişiler keşfedilirse çeşitli cezalara çarptırılmaktadır.[10]

Kaynakça[değiştir | kaynağı değiştir]

  1. ^ "KCTV launches HD satellite broadcasts". northkoreatech.org. 19 Ocak 2015. 16 Eylül 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 21 Mayıs 2020. 
  2. ^ "KCTV's slow move to high-definition, what's taking so long?". northkoreatech.org. 15 Mayıs 2015. 16 Haziran 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 21 Mayıs 2020. 
  3. ^ "KCTV gets a widescreen, stereo upgrade". northkoreatech.org. 5 Aralık 2017. Erişim tarihi: 21 Mayıs 2020. 
  4. ^ "North Korea's state TV gets a quiet makeover, adding neon suits and smiles to newscasts best known for delivering the party line". ABC News. 27 Şubat 2019. Erişim tarihi: 21 Mayıs 2020. 
  5. ^ Kuhn, Anthony (20 Mayıs 2019). "With New Style And Graphics, North Korea Gives Propaganda A Makeover". Erişim tarihi: 21 Mayıs 2020. 
  6. ^ "New graphics in regular use during North Korean TV's economic news segments". northkoreatech.org. 8 Mayıs 2019. Erişim tarihi: 21 Mayıs 2020. 
  7. ^ "Propaganda, but with graphics: North Korea's news bulletins get a makeover". The Guardian. Erişim tarihi: 21 Mayıs 2020. 
  8. ^ "Kuzey Kore'nin nükleer duyurularını yapan pembeli spiker kim?". BBC. 5 Eylül 2017. Erişim tarihi: 21 Mayıs 2020. 
  9. ^ "央视向朝鲜赠送制播设备 探秘朝鲜电视台(组图)". 1 Ekim 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 21 Mayıs 2020. 
  10. ^ "Radio gives hope to North and South Koreans". CNN. 27 Şubat 2008. Erişim tarihi: 21 Mayıs 2020.