Türkiye'de radyo ve televizyonun geçmişi

Vikipedi, özgür ansiklopedi
Atla: kullan, ara

Radyoculuğun başlangıcı (1927-1938)[değiştir | kaynağı değiştir]

Türkiye'de radyo yayıncılığı 1927 yılında başladı.

Savaş yılları (1938-1950)[değiştir | kaynağı değiştir]

1949'da Türkiye'de iki radyo vericisi vardı: Ankara uzun dalga (120 Kw) ve Ankara kısa dalga (20 kw). 1949 yılının Kasım ayında 150 Kw gücünde İstanbul radyosu da yayına başladı. 1950 yılında Türkiye'deki ruhsatlı radyo alıcılarının sayısı 360.000'dir. 1946 yılında İTÜ Radyosu'da 1 Kw güçle 6280 KHz üzerinden yayına başlamıştır.ccc

Radyolar Demokrat Parti Emrinde (1950-1960)[değiştir | kaynağı değiştir]

Bu dönemde iki önemli olay vardır. Birincisi Türkiye'ye bir tane bile radyo vericisi eklenmemiştir. İkinci olarak devlet radyoları iktidar partisinin sesi olmuştur.

Televizyon[değiştir | kaynağı değiştir]

Türkiye'de televizyon yayınları ilk kez İstanbul Teknik Üniversitesi tarafından 9 Temmuz 1952 günü başlatıldı. 1. banttan 100 watt güçle yayın yapan İTÜ Tv vericisi Philips şirketinden edinilmiştir. İTÜ TV, TRT'nin kurulmasıyla beraber izlenme gücünü yitirdi ve 1970 yılında kapandı.

Kapalı devre eğitim yayınları sürerken TRT yönetim kurulu televizyon yayınlarının başlama tarihini 1 Ocak 1968 olarak belirlemiştir ancak bu alandaki hazırlıklar ancak 31 Ocak 1968'de tamamlanabilmiştir. TRT'nin ilk televizyon yayını Ankara'nın Mithatpaşa caddesi'ndeki iki binanın bodrum katında bulunan stüdyodan 31 Ocak 1968 günü siyah beyaz olarak 19.30'da gerçekleşmiştir. Yayın TRT'nin ilk spikeri Nuran Emren(Devres)'in "Burası üçüncü bant beşinci kanaldan deneme yayını yapan Ankara Televizyonu. Sayın seyirciler bugün 31 Ocak 1968 Çarşamba, Ankara'dan televizyon yayımına başlıyoruz" sözleri ile başlamıştır.

Aslında TRT'nin vericileri renkli yayın için uygundur ancak Almanya'da getirtilen malzemelerle oluşturulan eğitim stüdyosundaki donanım ancak siyah beyaz yayına elverdiğinden ilk yayınlar siyah beyaz olarak gerçekleşmiştir. Yayınlar 3'er saat Salı, Perşembe ve Cumartesi akşamları olmak üzere haftada üç gündür. Ankara Televizyonu'nun yayınları halk tarafından büyük ilgi ile karşılanır ve yayınlar halk tarafından mağazaların vitrinlerindeki alıcı cihazlar tarafından izlenir. TRT, Anayasa ve 359 sayılı yasa kapsamında yayınlarını halkı eğitecek ve halkın kültür seviyesini artıracak programlardan oluşturmaktadır. Keza o dönemde televizyon bir eğlence aracı olarak değil başta haber olmak üzere halkın eğitim ve kültürel seviyesini artıracak bir farkındalık aracı olarak görülmektedir.

TRT'nin Kuruluşu ve Gelişmesi (1964-1971)[değiştir | kaynağı değiştir]

TRT yasası 1 Mayıs 1964 günü yürürlüğe girdi. Böylece radyo ve televizyon yönetimi ilk kez özerk bir statüye bağlanmadı.

12 Mart darbesinde TRT'nin  bağımsızlığı fiilen bitmişti.

Halkçı TRT (1974-1975)[değiştir | kaynağı değiştir]

25 Ocak 1974'te Ecevit hükümeti kuruldu.. İsmail Cem, TRT genel müdürlüğüne getirildi.

Özel Kanalların Kuruluş Devri (1989-1994)[değiştir | kaynağı değiştir]

1989'da TRT 3'ün ve 1990'da TRT 4'ün yayına başlamasından sonra, 1990 yılında test yayınına başlayan Star1, 1990 yılında yayın hayatına girerek Türkiye'nin ilk özel televizyon kanalı oldu. Bunun üzerine TRT kanalları adlarını TRT 1, TRT 2, TRT 3, TRT 4 ve TRT İNT, TRT AVRASYA olarak değiştirdi. 1992 yılının Ocak ayında Star1'in kardeş kanalı Tele On, hemen ardından Show TV ve HBB kanalları yayına başladı. 1993 yılında Samanyolu TV, Show TV'nin kardeş kanalı Cine 5 ve Aralık ayında da Kanal D yayına girerken, 1994 yılı başlarında Tele On üzerinden yayın yapan, Türkiye'nin ilk video müzik kanalı Kral TV açıldı. Yine aynı yıl Atv'de yayın hayatına başladı.

Ayrıca bakınız[değiştir | kaynağı değiştir]

Kaynaklar[değiştir | kaynağı değiştir]