Aftenposten

Vikipedi, özgür ansiklopedi
Atla: kullan, ara
Aftenposten
Aftenposten logo.svg
Tür Günlük gazete
Format Kompakt
Sahibi Schibsted
Kuruluş tarihi 1860
Dil Norveççe
Genel merkez Oslo, Norveç
Resmî site aftenposten.no

Aftenposten (Norveç dilinde "Akşam Postası"), Oslo'da yayımlanan günlük sabah ve akşam gazetesi. Norveç'in ve tüm İskandinavya'nın önde gelen gazetelerinden biridir.

Tarihçe[değiştir | kaynağı değiştir]

Christian Schibsted tarafından 1860'ta kuruldu. Gazetenin kuruluşu, Norveç'in Danimarka'dan ve İsveç'ten ayrılarak bağımsızlığını kazandığı uzun, kargaşalı döneme (1859-1905) rastlar. Aftenposten özel olarak siyasal kışkırtmaya katılmasıysa da, Norveç milliyetçiliğinin gelişmesinde önemli rol oynadı. Kuruluşundan bu yana hem yerel, hem de giderek artan ölüçde ulusal haberleri iletmekteki etkinliğiyle tanındı. Yöneticileri tarafından bağımsız olarak tanımlanmakla birlikte, ılımlı muhafakazakar bir yayın politikası benimsedi. Anayasasında basın özgürlüğüne açıkça yer verilen Norveç'te, başka gazeteler gibi Aftenposten de basın özgürlüğü konusunda aşırı titiz bir tutum izleyegeldi. Nitekim, Hitler Almanyası'nın getireceği tehlikeler konusunda Norveçlileri uyaran ilk seslerden biri oldu.

1940'te Naziler Norveç'i işgal ettiğinde Aftenposten'in, vatan haini Binbaşı Vidkun Quisling yönetimindeki "beşinci kol" hesabına çalışmakta olan asansörcüsü gazetenin yönetimine el koydu. II. Dünya Savaşı'nın bundan sonraki döneminde gazete, Nazilerin propaganda organı haline geldi. Nazi işgali sırasında 60'tan çok Norveçli gazete editörü idam edildi, 3 bin tanesi ise toplama kamplarına gönderildi.

Yayın[değiştir | kaynağı değiştir]

Savaş sonrasında Aftenposten, dış haberler, kültür ve çeşitli sanat konularındaki kapsamlı yayınıyla çok tutulan bir gazete oldu. Yerel ve ulusal haberlere çarpıcı bir biçimde ağırlık vermeyi de sürdürdü. Sabah baskısı bütün Norveç'ye dağıtılrken, akşam baskısı ise Norveç nüfusunun yoğun olduğu ülkenin doğu kesiminde dağıtılır. Norveçli medya grubu Schibsted'e aittir. 2008 yılında aldığı küçülme kararıyla internet sayfası üzerinden İngilizce haber servisi veren İngilizce Haber Departmanını kapattı.[1]

Kaynakça[değiştir | kaynağı değiştir]